פלוני נהג איתי בחוסר יושר בניהול מו"מ עסקי, לאחר שיושרו ההדורים בינינו הוא מבקש לקבל ממני הלוואה מגמ"ח שבבעלותי.
מכיוון שעדיין יש לי עליו תרעומת על עוגמת הנפש שגרם לי אני מתחמק מלהלוות לו ,האם מותר לי לסרב לו במתן ההלוואה או שמא יש בזה איסור של 'לא תיקום'
תשובה:
שלום רב,
אלא ודאי מתכוין לאיסור לא תקום. שכן ההבדל בין לא תקום ללא תטור הוא אם בסופו של דבר אתה מלווה לו או לא. לא תטור זה אפילו אם אתה מלווה לו, אלא אומר לו למרות מה שקרה ולא נהגת איתי ביושר אני מלווה לך.
כתב הרא"ם בספר היראים (מצוה קצ"ז) על איסור לא תקום. "לאו דווקא שאלת כלים דהא לאו כלים כתיב בקרא אלא אפילו שאר ממון דלאו כלים נינהו, למדנו שמוזהרין ישראל שלא למנוע לעשות צדקה וגמילות חסד בממון בשביל שלא עשה הוא עמו כהוויתו שזהו היא נקימה".
וראה בחפץ חיים בספרו אהבת חסד (פ"א חלק ה' אות ד' ה') שכתב כי איסור נקימה ונטירה אינו רק אם הוא אומר לחברו שהוא מסרב לתת לו הלואה בגלל מה שקרה (לא תקום). או שהוא נותן לו הלואה למרות מה שקרה (לא תטור), אלא די שהוא חושב על כך בליבו, אלא צריך שימחה את הדבר מליבו.