לתרומות לחץ כאן

האם מותר להשתדך לפני מתן הגט?

האם אישה יכולה להיות בקשר עם גבר בהליכי גירושין שבעוד חודשיים יש תאריך קבוע לדיון סופי לגט בבית דין רבני ?

תשובה:

שלום רב,

אם הכוונה היא רק קשר ברמה של שיחות וכד' כדי לבדוק אפשרות לנישואין, אין איסור מפורש. אולם מאחר שהגט קרב ובא, אין זה ראוי כל כך.

מקורות:

אין הלכה מפורשת בנושא. ישנה הלכה לגבי איסור מינקת חברו, – אשה שילדה והתגרשה או התאלמנה, ועדיין לא מלאו לתינוק שנתיים, הרי היא אסורה להתחתן, עד שימלאו לו שנתיים. או לגבי איסור הבחנה (איסור לאשה להתחתן עד צ"ב יום מיום גירושיה). כתוב בגמרא שגם להתארס אסור לה, וכך נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' יג סעי' א'). אולם הוסיף הרמ"א שלהשתדך מותר לה. (כמובן, ללא יחוד וכד'). כלומר, למרות שיש לה איסור להתחתן לפני שימלאו לתינוק שנתיים. בכל זאת התירו לעשות שידוכין. כמו כן במקרה דנן, למרות שיש עליו איסור מצד חרם דרבינו גרשום, אם זה רק שידוכין לכאורה מותר.

הבית יוסף שם הביא בשם כמה פוסקים שלמרות שאין איסור להשתדך, במקרים הנ"ל, צריכים להשביע את המשתדך שלא יכנס לביתה כשהיא לבדה, כדי להימנע מתקלה. הרמ"א אמנם לא הביא את הדין הזה ראה בשו"ת שבות יעקב (ח"א סי' צו). ואין כאן המקום להאריך.

ראה עוד בשו"ת הרי"ם (אבה"ע סי' מא), שו"ת אבני מלואים (סי' כו), שדי חמד (איספת דינים מערכת חליצה סי' א' אות ד'), שו"ת מנחת יצחק (ח"ד סי' עא), שדנו באדם שאמור לחלוץ ליבמתו, האם מותר לו להשתדך לפני שחלץ לה. וכתב השדי חמד שם, שלמרות שאין איסור בזה. "מכוער הוא הדבר".

ראוי להוסיף, כי להיפך במקרה שהאשה עדיין לא קיבלה גט, ודאי שיש איסור בדבר. והחילוק הוא, משום שאשה בעודה נשואה הרי היא באיסור עריות, ואיסור עריות יש איסור קירבה לעריות, ואין ספק ששידוכין יהיה אסור מדין קירבה לעריות. אבל במקום שאין האיסור משום עריות. כמו במקרה שהבעל עדיין לא התגרש לכאורה אין איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל