לתרומות לחץ כאן

דוגמאות להבדל בין כלי שמלאכתו לאיסור למוקצה מחמת גופו

בס״ד , שלום , הייתי מעוניין לדעת איך ניתן לזהות איך אפשר להבחין ולהבדיל בין מוקצה מחמת גופו ומוקצה שמלאכתו לאיסור ? לדוגמא כפתור או כסף זה מוקצה מחמת גופו … ועוד אם זרקתי חולצה לפח בערב שבת אז בשבת הוא מוקצה מחמת גופו , למה ? ובקיצור מה עלי לשאול את עצמי בכדי לזהות ולהבחין בסוג המוקצה מחמת גופו?

תשובה:

שלום רב.

ההבדל הבסיסי, הוא שכל דבר שיש לו שימוש בפני עצמו הוא נחשב כלי וכאשר הוא מיועד לשימושים אסורים הוא "כלי שמלאכתו לאיסור" ומותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו. ואילו דבר שאין לו שימוש, כמו אבן וכיוצא בזה, נחשב מוקצה מחמת גופו ואסור בטלטול לגמרי. מטבעות ושטרות נחשבים מוקצה מחמת גופו, כיון שאין להם שימוש בפני עצמם וכל תכליתם הוא להשתמש בערכם הנקוב. כפתור, אף הוא אינו ראוי לשימוש בפני עצמו ואינו בא ליעודו אלא כשהוא מחובר לבגד, ולכן דינו כמוקצה מחמת גופו.

אמנם, כפתור שנפל מבגד נחלקו הפוסקים אם אסור לטלטלו בשבת, ויש שצידדו, שהואיל והוא מיועד לשוב ולהתחבר לבגד ממנו נשר, אף עתה הוא נחשב חלק ממנו ודינו ככלי שמלאכתו להיתר.

מקורות:

ראה לוח המוקצה עמ' עו, ארחות שבת פרק יט סעי' קטז, קסז

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל