לתרומות לחץ כאן

גרוש שחזר לחיות עם גרושתו 3 חודשים

שאלה:

שלום לרב. אני גרושה מזה כ-14 שנים כחצי שנה לאחר גירושי הגרוש שלי ואני חזרנו לגור יחד כשלושה חודשים, לאחר מכן נפרדנו הוא נישא בשנית ואני נשארתי עדיין גרושה. לפני כארבע שנים ילדיי חזרו בתשובה ואני בעקבותם. לפני כשבוע שמעתי תכנית של הרב לאו בה נאמר שזוג גרוש שחוזר לחיות שוב יחד ונפרד שוב חייב גט בשנית. מהו הדין לגבינו, שכן הגרוש שלי נישא שוב וזאת מבלי שידענו על עניין הגט בשנית. אשמח לתשובה יום טוב.?

תשובה:

צריך לפנות לבית הדין הרבני הקרוב למקום מגוריכם, ישנה סבירות גבוהה כי תאלצו להתגרש שנית (נישואי הגרוש בינתיים אינו מעלה ואינו מוריד לצורך הענין).

מקורות:

בשו"ע אבה"ע סי' קמ"ט מבואר כי גרוש וגרושה שנתייחדו לאחר גירושיהם, צריכה גט מחשש שמא נבעלה, וחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, ולכן מסתבר שכוונתו לשם קידושין. אולם אם בודאי נבעלה, מבואר שם בסעי' א' כי צריכה גט בודאי. אלא שדין זה נאמר רק באופן שהם התייחדו בפני שני עדים כשרים, כך שלא ברור מהשאלה מה היה המצב באותן 3 חודשים, האם היו עדים כשרים שהיו עדים לכך שהם חזרו לחיות כבתחילה או לא.

אולם, בכל אופן יש כאן חשש לקידושין מחודשים עפ"י מש"כ הב"ש שם ובעוד מקומות (סוף סי' לא, וכן בסי' קנה) כי יש דעות בראשונים בזוג שחיים ביחד כאיש ואשה אין צריך עדי יחוד, אלא עצם המגורים המשותפים ביניהם הרי הוא כעדי יחוד. ולכן מחשש לשיטות אלו בכל אופן צריך גט.

נושא נוסף שיש לדון בענין הוא, כי מלשון השואלת נראה כי לא היתה דתית בתקופה זו, וראה שם בפת"ש (סק"ב) שהביא מדברי הרדב"ז כי באשה שאינה מקפידה על נדה אין חשש לקידושין משום שאם לא איכפת לו מאיסור נדה החמור, בודאי לא איכפת לו מבעילת זנות. יש ראיות כי הרשב"א חולק בזה כמו שהביא בספר אבני מלואים סי' לג. אלא שיש מחלקים ואין כאן המקום להאריך. בכל אופן בספר עזר משפט (הגר"א גולשמידט זצ"ל חבר ביה"ד הגדול, סי' א') האריך בענין זה, וביאר כי אין הכוונה דוקא לשם קידושין ממש, אלא כל שאינו מתכוין לשם זנות בעלמא יש לחשוש לקידושין. ומסקנתו היא, כי לעולם יש כאן ספק קידושין ולכן היא צריכה גט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל