לתרומות לחץ כאן

כיצד להתחלק בהוצאות בניה כשיש ספק אם דייר נוסף יצטרף

שלום לרבנים
בניתי בחצרי חדר מגורים עם יסודות עומק וכולל מעקה בגובה 1 מ. שכני מקומה ב רוצה לבנות על החדר וברור לו שעליו להשתתף בהוצאות. שכני מקומה ג אינו מעונין כרגע לבנות.
שאלותי: איך אני והשכן מקומה ב מתחלקים ומה קורה במידה והשכן מקומה ג ירצה בהמשך לבנות.

תשובה:

לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים, אם השכן מקומה ב' חייב להשתתף שווה בשווה (מהחלק שהוא נהנה, כלומר לא מהקירות ולא מרצפת החדר שלך), או שהוא חייב לשלם רק שליש. יש להתפשר אבל מן הדין לא תוכל להוציא ממנו יותר משליש.
לאחר שהדייר בקומה ג' יבנה, הרי הוא יהיה חייב לשלם לך שליש. ואם הדייר של קומה ב' כבר השתתף במחצית, יתחלק שליש זה בין שניכם.

מקורות:

לכאורה תלוי בטעם שהשכן העליון חייב להשתתף בהוצאות ולא אומרים 'זה נהנה וזה לא חסר'. התוספות בב"ב דף ה ע"א ד"ה אע"פ כתבו כיון שגילה דעתו שהוא רוצה בהוצאות, וטעם נוסף שהשכן השני גרם לראשון שיצטרך להוציא יותר. הנימוקי יוסף שם בדף ג ע"א כתב שכל שכן שרוצה להשתמש נעשה שותף בבנין למפרע. ועיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ד כמה חילוקים בין שני הדעות.
נידון דידן לכאורה גם כן תלוי במחלוקת. לדעת התוספות (גם הסברא השניה של התוספות שייכת בנידון דידן, כיון שהמהנדס דרש מלכתחילה שהיסודות יוכלו להחזיק שלוש קומות), כיון שלא ניתן לחייב את בעל קומה ג, שהרי אין הוכחות שהוא מתכנן לבנות, כל הנהנים חייבים להשתתף בהוצאות שווה בשווה (עיין בשו"ת דברי מלכיאל ח"ג סי' קנז). אבל לדעת הנימוקי שהחיוב הוא משום שהוא שותף בבניה, בעל קומה ב יכול לטעון שבסוף גם בעל קומה ג יבנה ויתגלה למפרע שיש שלושה שותפים, וממילא חיובו כשותף הוא רק שליש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל