לתרומות לחץ כאן

נהג ברכב חבירו ופגע בבעל חי בלילה

בס"ד
לרבנים שלום רב.
ביום י"ט בכסלו השנה הוזמנתי להילולת בעל התניא אשר נערכה בדרום הארץ. כוונת המזמין הייתה שאשמש כנהג בדרך חזרה בריכבו, בשל מצב בריאותו. זאת לאחר שכל חבריו ומכריו סירבו לבקשתו. בדרכנו חזרה בשעות לילה מאוחרות, פגעתי בבעל חיים אשר התפרץ לכביש מאד קרוב לאוטו. לפגוש הקידמי נגרם נזק, וההשתתפות העצמית של בעל הרכב היתה בסך 1350.00 ש"ח. שאלתי בדיני נזיקין – האם חלה עלי חובה כל שהיא לשאת בנזק, או להשתתף בחלקו, חובה מבחינת דיני נזיקין, חובה מוסרית. אין אני רוצה להיות חייב דבר. נא תשובתכם המדוייקת מהי החובה החלה עלי.
בכבוד רב – שלום

תשובה:

אתה פטור, חובה מוסרית ודאי שאין כהמטרה העיקרית בהזמנתך היתה כדי שתנהוג ברכב.

נימוקים:

א. הנהג מוגדר כשומר שכר או כשוכר, שומר חינם לא, כיון שנהנה להיות בהילולא, ושואל לא כיון שאין כל ההנאה שלו שהרי גם הבעלים נהנים.

ב. פגיעה בבעל חי בלילה אינה בגדר פשיעה, כיון שכל הנהגים אינם נוסעים לאט במקומות שיש חשש כזה (אף שאולי כך היה ראוי לנהוג). ואף ששומר שכר חייב לשמור יותר מהמקובל, מכל מקום בנידון דידן נראה להקל, כיון אין הסברא שלכך שילמתי לך שכר כדי שתשמור יותר, כיון שלא קיבל שכר מיוחד, אלא נהנה בדרך אגב, וכמבואר בשו"ת חתם סופר חו"מ סי' טז (אמנם יש חולקים).

ג. טעם נוסף, הרי בעל הרכב היה איתו וידע שבדרום יש בעלי חיים ולא ביקש להאט בנסיעה ודאי שהסכים לכך, ובפרט שנהנה שיגיע במהירות לביתו. ואינו יכול לומר שהתכוון שאם יוזק ישלם הנהג שהרי סיכן אף את חייו, וכל שכן מהניח גחלת על לב עבדו.

ד. אם בדרך הלוך כשהנהג בחזור נכנס לרכב נהג בו הבעלים, יש פטור של 'בעליו עמו', ויש סוברים שפטור זה הוא אפילו על מזיק בידים בשעת מלאכה, עיין עלון המשפט גליון 18 עמוד ד. ולפי הרמ"א בסי' שמו סעיף ו אף אם אדם אחר נהג ברכב בשליחות הבעלים יש פטור של 'בעליו עמו'.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בס"ד
    לרב שלום
    ברצוני להודת מקרב לב על תשובתך המפורטת ןהמהירה.
    עלו והצליחו בכל מעשה ידכם
    בכבוד רב
    שלום ראובנס

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל