לתרומות לחץ כאן

החליף בטעות מעיל עם חברו ונקרע המעיל

שאלה:

בס"ד שלום עליכם. שאלה. שתי אנשים שלקחו בטעות את המעיל אחד של השני. ושניהם לבשו אותו ולא חד נקרע המעיל. ופתאום שניהם שמו לב שהמעיל לא שייך להם. מה הדין של זה שנקרע לו המעיל של חברו? האם חייב לשלם לחברו על הנזק?

תשובה:

שלום וברכה,

שני אנשים שהחליפו מעילים בטעות, ולראובן אירע קרע במעיל של שמעון, אם הקרע נעשה בידיו או בגופו של ראובן, הרי שראובן נחשב לאדם המזיק – וחייב גם כאשר הנזק נעשה שלא בכוונה. אם הנזק לא נעשה בידיו של ראובן ולא מגופו, אלא שפשע במעיל ולא שמר – פטור ראובן על הנזק של המעיל.

בהצלחה.

מקורות:

החלפת מעיל בטעות לא מקנה את המעילים זה לזה, וצריכים להחזיר כל אחד את המעיל לחברו. אלא שיש לדון האם החלפה בטעות חשב לגזלן ולשומר. 

במחנ"א הלכות גזילה סימן ז מחדש שאדם שלקח את חפץ של חברו בחושבו שהוא שלו, אין עליו דין גזלן. ולכן אינו חייב באונסין. וכן העלה בשער משפט סימן עב ס"ק לא. וכן מבואר בקצות סימן כה ס"ק א שבמזיק חייבה התורה על שוגג, אבל גזלן בשוגג אין עליו דיני גזלן.

בגמרא ב"מ דף מב ע"א וכן בשו"ע סימן רצא סעיף כג גבי שומר שמסר את הפיקדון לאמא שלו, ולא הודיע לה שהחפץ פיקדון, והאמא חשבה שהחפץ של בנה ולכן פשעה בו ולא שמרתו, ופטרו את האמא מתשלום, מאחר ולא ידעה שהחפץ פיקדון, לא מקבלת שמירה. מוכח ששומר שקיבל חפץ לידו בטעות לא נעשה שומר.

עוד מצאנו בגמרא ב"ק סב אמר רבא: הנותן דינר זהב לאשה, ואמר לה הזהרי בו של כסף הוא, הזיקתו – משלמת דינר זהב, משום דאמר לה: מאי הוה ליך גביה דאזקתיה; פשעה בו – משלמת של כסף, דאמרה ליה: נטירותא דכספא קבילי עלי, נטירותא דדהבא לא קבילי עלי. מבואר בגמרא שאם לא ידע את שווי החפץ אינו מקבל שמירה. אמנם על נזק שעשה בידיו חייב גם אם לא ידעה האשה את שווי החפץ.

ולכן ראובן שהחליף מעיל בטעות עם שמעון, אין על ראובן דיני גזלן ולא דיני שומר. אמנם על נזק שעשה בעצמו למעיל, חייב לשלם, מאחר ואדם המזיק חייב גם על נזקים שנעשו בשוגג גמור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל