לתרומות לחץ כאן

חתימה על הסכם שותפות יששכר וזבולון

שאלה:

שלום רב
אני נשוי ונמצא כל היום בישיבה מסויימת מתחילת הזמן הזה (זאת אומרת, מראש חודש חשוון). כשהמנהל אמר לי לבא לישיבה, הסכמנו בינינו שאני צריך להיות כאן מ9 עד 1 ומ3.30 עד 7. בשעות הבוקר הוא רק רוצה שאני אהיה נוכח בישיבה אבל אני יכול לעשות מה שאני רוצה ורק אם לפעמים הם צריכים שאני אגיד שיעור, אז אני צריך להגיד, וגם אם אלו שלומדים כאן צריכים קצת עזרה בלימוד (זה מקום של אנשים שמתחילים ללמוד תורה) אני צריך לעזור. בסדר שני הסכמנו שאני מלמד שעה בערך ואח"כ אני לומד. בסדר ראשון למעשה אני עושה מה שאני רוצה ולא לומד תורה וגם לא מלמד כמעט, אבל אני חייב להיות כאן במקום. בעקרון אם אמצא עבודה שאני אוכל לעשות מהישיבה (למשל תירגום מסמכים וכו) אני יכול לעשות אותה כאן.
עכשיו מנהל הישיבה מצא תורם שיתרום בשבילי כל חודש והוא רוצה שאני אחתום על שטר יששכר וזבולון, ובו כתוב כדלהלן:
התורם אברהם כהן (דוגמא) אשר נשא ליבו ליטול חלק בהחזקת התורה ולומדיה בזה שהוא מפרנס את לימוד האברך הרב______ (השם שלי במקרה הזה) אשר עוסק בלימוד התורה בירושלים והרי זה כמדליק מנר לנר וזהו מה שנאמר שמח זבולון בצאתך ויששכר באהליך. שכל אחד ישמח בשלו ושאין אחד נוטל חלק חברו הוא כפי שכתוב בספר אור החיים הקדוש פרשת כי תישא ובספר כתב סופר ועוד ספרים קדושים שהלומד איננו מפסיד משכרו כלום והתורם מקבל שכר מלא מלימודו.
הלימודים של הרב הנזכר לעיל יהיו נחשבים לתורם כאילו לומד בעצמו ובזה שנתן ממונו להחזקת התורה נחשבת ליגיעה גדולה עבורו ועל ידי יגיעה זו יזכה להיות תלמיד חכם בעולם הבא (חפץ חיים).
התורם הנ"ל מקדיש המצווה הזאת ל______

______ ______ ______
המנהל התורם האברך (זה המקום לחתימות)

א) השאלה שלי האם מותר לי לחתום על כזה שטר כשבבוקר אני לא לומד בד"כ. גם שאם מחר אמצא לי משהו לעבוד מהישיבה בבוקר אני אקח ואז אולי אני לא נקרא "אברך" וגם עכשיו אולי אני לא נקרא אברך כי לומד חצי יום. גם זה שכתוב "רב" לא ברור כי אני רק אמור ללמד שעה ביום.
המנהל טוען שבשטר לא כתוב כמה שעות אני לומד ושהמנהל אמר לו (או שיאמר לו, אני לא יודע) שאני נמצא בישיבה כל היום "ושאני עושה כמה דברים: לומד, מלמד, עוזר לישיבה… ושיש לו (לתורם) כל הזכות בזה". ונראה לי שגם הוא אמר לי שבעיקרון אני יכולתי לבא לישיבה רק בסדר שני ולחתום על השטר (למרות שהוא אמר לי שאמר לו או יאמר לו שאני נמצא פה כל היום (ואולי נוכל לתקן על ידי שלא יגיד לו שאני נמצא פה כל היום במקרה שעדיין לא אמר לו).

ב) שאלה נוספת: רציתי לשאול האם יש הבדל בין אם אחרי השטר המנהל ישלם לי יותר ממה שהיה משלם לי קודם לבין אם משלם לי אותו דבר ממה שהיה משלם לי קודם.

ג) אם נגיד שמותר לי לחתום האם בהמשך אם לא אוכל לבא בימי ראשון בבקר למשל והמנהל ירשה לי, האם מותר לי לעשות כזה דבר (לא לבא בימי ראשון)
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אם נתנו הרגשה לתורם שאתה לומד יום שלם – נחשב להטעיה – ואסור.

אם פירשו לו שאתה לומד בסדר ב' בלבד, או שפירשו לו שאתה לומד מלמד וגם עוזר בישיבה בעבודות מסוימות – מותר.

אין הבדל אם מוסיפים לך שכר אחרי החתימה או לא.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה, עוד 2 שאלות בנושא בבקשה:
    א) אם המנהל יגיד לי שהוא לא נתן לו הרגשה שאני לומד יום שלם, האם מותר לי להאמין לו ולחתום (למרות שייתכן שהמנהל ירצה להסתיר ממני משהו כדי שאחתום)?
    ב) אם נגיד שמותר לי לחתום, אם בעתיד אבקש מהמנהל לא לבא לישיבה בימי ראשון בבוקר למשל והוא יתן לי רשות, האם יהיה מותר לי לא לבוא בימי ראשון בבוקר?

  2. 1. אם אמרת למנהל שיעדכן אותו מותר לך לחתום, ואינך צריך לחשוש מעבר לכך.
    2. כן מותר לך. אתה עדיין נחשב לומד בישיבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל