לתרומות לחץ כאן

פיצוי על בנייה בגג

שאלה:

קבלתי היתר בנייה לבנות בגג המשותף לכל דיירי הבניין (אני גר בקומה אחרונה) ע"י כך שחתמו לי כל דיירי הבניין ללא יוצא מן הכלל שני דיירים ביקשו כסף עבור החתימה וקיבלו את כספם ב"ה בניתי על הגג והבנייה הושלמה בסיעתא דשמיא רצוני לברר את ההלכה מה הדין אם שכן שכבר חתם לי על דפי תוכניות ההיתר של הערייה יבקש תשלום על הגג האם זו זכותו או כיוון שכבר הושלמה הבנייה ועברו כמה חודשים ולא ביקש ממני כלום האם זכותו לבקש כעת ואם כן עד מתי זכותו לבקש האם זכות זו קיימת לו לעולם או שמא עם גמר הבנייה או לפניה בתחילת הבנייה וויתר על זכותו לדרוש תשלום כמו"כ מי נחשב כיום הבעלים של הבנייה שבניתי על הגג

תשובה:

שלום וברכה,

חתימה על הסכם שינוי תב"ע, לפי דעתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, נחשב להקנאה גמורה עבור השכן שמבקש היתר בניה, וסילוק בעלותו מהרכוש.

אחר בניית הגג ברור שנחשב שהקנו לו את זכותם, ושייכת לו ההרחבה.

השכנים שחתמו ולא ביקשו תמורה, נחשב שהקנו במתנה את חלקם. ואין להם זכות תביעה על כך. אם יוכיחו השכנים שלא ידעו כי בזכותם לדרוש תמורה על סילוק הבעלות, לאחר ההוכחה בב"ד ניתן יהיה לחייב אותך בתשלום דמי איזון על הרחבה. אך כאמור דוקא אם יוכיחו שלא ידעו. כל שלא תבעו תמורה אין צורך לשאול אותם האם רוצים תמורה.

בהצלחה.

מקורות:

דעתו של הגרי"ש: פסקי דין ירושלים כרך י עמוד רסב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל