לתרומות לחץ כאן

נישואין שניים בתחיית המתים / מחילת עוונות בנישואין שניים

שאלה:

שלום לכבוד הרב. 1-האם אדם שנישא בפעם השניה יקום בעז"ה עם אישתו הראשונה בתחיית המתים או עם אשתו השניה לה הוא נשוי? 2- האם גם ביום הנישואים השניים נמחקים לאדם כל עוונותיו? תודה רבה לכבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

  1. אינני יודע, מסתבר שיקום עם שתיהן, לאחר תחיית המתים שמלאה הארץ דעה את ה' הכל יהיה כפי המותר על פי תורה לא יפריע לאשה הראשונה שיש לו עוד אשה, כל העיסוק יהיה רוחני בלבד. התפיסות המערביות לא יתפסו מקום. השאלה היותר מהותית הוא באשה הנשאת לבעל שני, שהרי אשה אין לה שני בעלים כמובן… ובזה ראה יביע אומר ח"ז סי' מ שתקום עם בעלה השני.
  2. בענין זה נראה שיש מחלוקת בין המדרשים ובין הראשונים: בפרשת תולדות הובא שישמעאל נשא את בשמת על נשיו, וברש"י שם הובא שלכן נמחלו לו כל עוונותיו. ומבואר שגם בנישואין שניים יש מחילת עוונות, אולם רבינו בחיי שם מפרש על פי המדרש שמחילת העוונות שם היתה מפני שנתן דעתו להתגייר, ובביאור הדברים הובא בשם המהר"ל, שיסוד ענין מחילת העוונות הוא שהאדם נעשה מפלג גופא לגוף שלם, ובנישואין שניים הוא כבר גוף שלם.

העיקר לעשות רצון אבינו שבשמים ושיהיו חיים מאושרים ושמחים לכולם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עי' בגור ארי' על דברי רש"י שהבאתם שביאר הטעם כמו שכתבתם שנעשה מפלג גופא לגוף שלם. וביאר בדברי רש"י הנ"ל וז"ל, והכתוב קורא אותה אצל נישואיה מחלת, לומר כי מוחל עונותיה על ידי נשואים, ע"כ. ומבואר שלמד גם בדברי רש"י שכונתו שנמחל העונות של בשמחת, ולא העונות של ישמעאל, ולפ"ז אין ראי' מדברי רש"י שחולק על רבנו בחיי.
    [ועי' בדברי רש"י המובאים בספר מזרחי שבאמת יש הגירסא "שנמחלו עונותיה", ומדבר על בשמת. אבל רוב חומשים יש הגירסא "שנמחלו עונותיו", ומשמע שמדבר על ישמעאל, ויל"ע].

  2. בענין מחילת עוונות בנישואים שניים, ע"ע מ"ב סי' תקע"ג סק"ה שגם אלמן שנשא אלמנה צריכים שניהם להתענות מפני שבאותו יום מוחלין להן על עוונותיהן. והא"ר שם הוכיח מהמדרש מישמעאל כפי שכתבתם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל