לתרומות לחץ כאן

חזקת תשמשים בצינור ניקוז שעובר בבית פרטי

שאלה:

באותו עיניין לפני כ 15 שנה קנינו דירה בבניין משותף בקומה שנייה המצב הנתון היה שצינור ניקוז 4 צול של השכן עבר דרך דירתנו צמוד לתקרה במטבח והתחבר לניקוז הכללי מבחוץ לשאלתנו את המוכר נאמר לנו כי אין ברירה בגלל השיפוע זה חייב לעבור כך כי כל הדיירים עשו שינויים בדירות ורק כך אפשר לחבר את הניקוז לדירה שמעל ,קיבלנו זאת ורכשנו את הדירה , במהלך השנים התחלפו גם הדיירים מעלינו ובשנה האחרונה ביצעו דיירים אלו שינויים והרחבה והצורך בצינור זה התבטל הדייר אף אטם את הצינור מלמעלה , יש לציין כי הצינור היה כל הזמן בשימוש בלעדי של הדירה מעלינו והם הקומה האחרונה , לבקשתי כי יפרק את הצינור מאחר והוא כבר לא בשימוש נעניתי כי אם זה מפריע לי שאני אפרק , יש לציין כי קטע הצינור שיוצא מדירת השכן ועובר דרך התיקרה שלי הינו פרטי שלו ועד לחיבור לצנרת הניקוז הכללי ששייך לכלל הכניסה . רציתי לדעת על פי ההלכה האם הצדק בידו או בידי ואם שכך מה הנימוקים לכאן ולכאן תודה ומועדים לשמחה.

תשובה:

שלום רב,

מאחר והצינור של השכן עבר בביתך בהסכמה [של הדייר שמכר לך], נחשב שיש לו חזקת תשמישים בביתך – ומחזיק בהיתר, ואין אתה יכול להוציאו. אולם במקרה שלך שכבר אין צורך בצינור, כופים על מדת סדום ומותר לך להוציא את הצינור, אך ההוצאות להוציא את הצינור צריכים להיות על חשבונך.

מועדים לשמחה

נפתלי בן חיים

מקורות:

דיני חזקת תשמשישם של צינור העובר בגג של חברו מבואר בחושן משפט סימן קנג סעיפים ו – יב. ובסעיף ח' מבואר שאם איין קפידא לבעל הצינור יכול בעל הגג לשנות את הצינור, מדין כופים על מדת סדום. ובמקרה שאין לו שימוש בצינור יכולים לדרוש ממנו שיוותר על החזקה ויוציא את הצינור, אבל איננו יכולים לכפות עליו לשאת בהוצאות כיון שמחזיק בהיתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל