לתרומות לחץ כאן

גט לחומרא לגרושים שהתייחדו ולטענתם שלא לשם קידושין

שלום אחרי 7 חודשים מהגירושין הייתי ביחסי אישות איתו לא במטרה לחזור אליו האם אני צריכה גט לחומרא?

תשובה:

שלום רב,

שאלה זו תלויה בכמה פרטים עובדתיים החסרים כאן. לא ציינת האם זה היה אירוע חד פעמי או שתקופה חיית איתו ביחד. בהנחה שזה היה חד פעמי, השאלה היא האם היו עדים על הייחוד ביניכם. כלומר, האם את יודעת שהיו שני עדים שראו או ידעו שאתם ביחד לבד בבית? וראה עוד במקורות.

תוכלי ליצור איתי קשר (0504163175), ובעזרת ה' אסייע לך.

מקורות:

דין זה נמצא בשולחן ערוך אבן העזר סי' קמט. נושא נוסף שיכול לתת משקל לתשובה לשאלתכם. הסיבה שחז"ל הצריכו גט לחומרא הוא משום ש"חזקה אין אדם עושה בעילתו מעילת זנות" ולכן כוונתו לשם קידושין. לכן, הפוסקים חלוקים בדעתם במקרה שהאישה לא שמרה נדה באותה תקופה, כלומר, הם עברו על איסור נדה, האם עדיין שייך לומר שיש חזקה כזו או לא. ראה סי' קמט בפתחי תשובה סק"ב מה שהביא בשם הרדב"ז שמתיר, והאבני מלואים שמוכיח מהרשב"א לאסור. ראה עוד בספר עזר משפט להגר"א גולדשמידט סי' יז שהוכיח מהרמב"ם שסברא זו אינה קשורה כלל לאופן קיום המצוות של בני הזוג.

עוד נוסיף, העובדה שאת כותבת שיחסי אישות אלו לא היו במטרה לחזור אליו, כלומר, לא לשם קידושין אלא לשם זנות, השאלה אם יש בזה כדי להקל בשאלה זו. יש אמנם מחלוקת שהובא שם בבית שמואל (סק"ד) באופן שהתייחדו לפני עדים, אולם לטענתם לא קיימו כלל יחסי אישות האם הם נאמנים ואינם זקוקים לגט או לא. אולם לא ראיתי בפוסקים כלל שדנו באופן שודאי היו יחסי אישות אלא שהיא טוענת (ואולי גם הוא) שזה לא היה לשם קידושין – כלומר, נגד החזקה של חז"ל. ואפשר שבמקרה שבני הזוג אינם דתיים, שכל החזקה הזו אינה חזקה גמורה, אפשר שהם נאמנים בייחוד באופן שאין עדים המעידים על העובדה שהם התייחדו והרי דינה כדין "פה שאסר".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל