לתרומות לחץ כאן

בישולי עכו"ם בבית של זקנים

שלום הרב
נשאלתי ע"י בן לזוג הורים זקנים, אשר האמא שוכבת במיטה בחוליה, ואינה יכולה לבשל, והאבא בן שמונים ושמונה, ויש לאמא אחות גויה שמבשלת ודואגת לה, האם מותר גם לבעלה לאכול?
הם ספרדים, וחשבתי שאולי האבא ידליק נר נשמה בבוקר, והאשה תדליק את הגז מהנר הזה, ויש כאן תרתי לטיבותא, חדא שזה בבית של הישראל, ועוש שהגויה מדליקה מאש של ישראל
תודה רבה

שלום רב

לחלק מהפוסקים אין כל משמעות לכך שהיא מדליקה מנר של ישראל, צריך שאת האש עליה היא מבשלת ידליק ישראל [ראה המחלוקת ברמ"א סי' קיג סעי' ז], ולספרדים גם בזה לא די וצריך שהנחת הסיר על האש יהיה על ידי יהודי. אינני מבין למה לגבי האמא החולה אתה רגוע, כמובן כשאין דרך להסתדר התירו איסורי דרבנן לצורך חולה וכו' יש לדון בדיוק מתי ובאלו אופנים, אבל למה לא לסדר את הדברים טוב על פי ההלכה? אם האבא בבית שהוא ידליק את האש, ואם אפשר גם יניח את הסיר. אני מיח שאין בעיה להסביר זאת לאחות, שאם כן גם הפתרון להדליק מהנר נשמה לא היה יכול להתבצע…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כמובן שהאבא לא יכול להדליק את האש ולהניח את הסיר, מדובר שהוא יוצא בבוקר מוקדם מהבית ומגיע לביתו בלילה כשכבר האחות לא נמצאת והיא משאירה את האוכל מוכן עבורו, ואולי כבודו יעיין בשו"ת שו"ת משנה הלכות (חלק ט' סימן קנ"ט) שכתב דאף דאין לסמוך להתיר לכתחילה בכל אדם כהאי גונא, מ"מ בחולה כזה שאין לך שעת הדחק גדול מזה, והו"ל באיסור בישול עכו"ם דקיל, נראה דיש לסמוך בריוח ולהקל בזה ע"י שהישראל ישאיר נר או אש דולק, והעכו"ם ידליק את האש מאש זה, דהרי אית לן ספק ספיקא הרבה, ספק אי קיי"ל כהראב"ד דבבית ישראל ליכא איסור, ואפילו אי כר"ת מ"מ כה"ג דמדליק האש מישראל אפשר דגם ר"ת מודה למהר"ם, ואפילו נימא דגם בהא פליג, אולי דבהא מודים האחרונים למהר"ם ורק בהדליק העכו"ם האש פסקו כר"ת, ואפילו נימא דפליגי, אפשר דמדליק האש מישראל אינו אסור אלא בבית עכו"ם, אבל בביתו של ישראל לא, ואפילו נימא דפליגי על מהר"ם, מ"מ אפשר דוקא כשחיתה הגחלים ולא הדליק האש מתחלה, אבל הדליק האש מתחלה אפשר מודים כו"ע דכל שהדליק האש מאש שהדליק ישראל בתחילה ובביתו של ישראל, דכה"ג עיקר האש של ישראל וכמו שכתוב בגמרא לענין אור הבדלה, וא"כ לכאורה הכ"נ לענין בישול עכו"ם בנידון דידן הדין כן, וגם הוה לצורך חולה גדולה, וקשה מאוד להחזיקו בבית בניו, אשר על כן מותר לאחות לבשל ואין בזה איסור משום בישול עכו"ם ע"ש, וטפשר דה"ה לגבי בעלה בן שמונים ושמונה, והוא חלש ומגיע לביתו בלילה עייף ויגע, אולי בעלה נמי יכול לאכול מאוכל זה?
    תודה רבה לכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל