לתרומות לחץ כאן

הבעל לא רוצה לגרש

שלום וברכה

שאלה בעניין גיטין

אחותי התחתנה לפני כ6 חודשים, ומאז גילתה שבעלה על כדורים, מה שידוע לה שהוא קיבל כדורים כחודש לפני החתונה וגם אחרי החתונה.
לפני כחודשיים אחותי התחילה תהליך גרושין והוא וההורים שלו לא רוצים שיתבעו אותם.
אז הם אומרים שהם רוצים שלום בית, ולדיון הראשון בבית הדין הם לא הגיעו.
א. מה כוחה בבית הדין להביא את התהליך לגט? וכמה זמן?
ב. כמה ועל מה היא יכולה לתבוע את בעלה?
ג. האם ההורים שלי יכולם לתבוע את הוצאות החתונה?

תשובה:

שלום רב.

קשה לי לענות לך ללא לדעת את כל הפרטים. ככלל, אוכל לומר שודאי הם יבואו לבית הדין לדיונים. אם הדיון הוא בארץ, אם הם לא יופיעו בהמשך ניתן להטיל עליו סנקציות וכו'. כך שאין ספק שהם יופיעו. וגם בחו"ל, למרות שאי אפשר להכריח אותם, אבל לחץ חברתי ע"י מכתבים כאלו או אחרים מביה"ד, סביר להניח שיביאו אותם לשתף פעולה.

לעצם הענין, כמה זמן זה אמור להמשך, אין ספק שזה דבר שתלוי בצדדים. לכן פשרה היא ללא ספק עדיפה על הכל, הן בגלל שאז ניתן לסיים את הענין במינימום נזקים הן בגלל המהירות שניתן לסיים את הפרשה. ונוסף, עצם הפרשה היא חשובה כשלעצמה ולא נגררים למריבות מיותרות. אני לא בטוח שתביעת הוצאות החתונה היא מתאימה לפשרה…

אשר לשאלתך בענין מקח טעות. אכן יש מקום לומר שאדם שלוקח כדורים בקביעות ולא סיפר זאת לפני הנישואין, יש חשש לקידושי טעות. ראה מה שכתב בשו"ת דברי יציב אבה"ע סי' טו כבר כתב: "הנה מעולם תמהתי שאפילו המדקדקין במצוות מ"מ בשידוכין אינם נזהרים מלהעלים איזה מום שבסתר ואיזה מיחוש או כדומה לזה, שהרי מלבד שזה בגדר אונאה ומקח טעות יש חשש שצריך קידושין אחרים".

אולם לא ניתן לתבוע ביטול הקידושין על סמך זה. ראה בשו"ע (אבה"ע סי' לט סעי' ה') שפסק אפילו בנמצאו מומין באשה שאין זה אלא קידושי ספק. כש"כ במנצאו מומין באיש. אולם יש מקום לומר שזו סיבה לכפיית גט. ראה בבית שמואל (סי' קנד סק"ב) שכתב שאם נמצאו מומין באיש, הרי זה ספק קידושין ואפשר לכפות את הבעל לגרש. אולם הבית מאיר שם חולק עליו וכן דעת השבות יעקב שיש חילוק בין מומין באיש ובין מומין באשה. ומלבד זאת החזון איש (אבה"ע סי' סט ס"ק כג) תמה על הב"ש אם זה ספק קידושין, פירושו של דבר שיש צד שהקידושין הם קידושין גמורים, וא"כ איך ניתן לכפות את הבעל לגרש הרי על הצד הזה הכפיה היא שלא כדין.

האמת והשלום אהבו!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב
    אני נמצא בהליכי גירושין,איננו הגענו להסכמה בנושא הרכוש. כיוון שיש לנו המון חובות,שפרודתי אינה מוכנה לחלוק עימי בחובות. היא פתחה בתהליכים לקבלת גט. כאשר ממד שני היא גרה בדירתינו,הרכוש המשותף נשאר אצלה. אני עובר מסכת של איומים ושקרים. בטענות שקריות כאלו ואחרות. האם אוכל להתנות את קבלת הגט? בהפסקת כל הדברים הללו?

  2. להתנות הגט עצמו לא ניתן. ביה"ד לא יאשר קבלת גט בתנאי. אולם בהחלט אתה יכול להתנות את הדברים הללו ולדרוש את זה בתוך הסכם הגירושין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל