האם יש מקור הלכתי לכך שלא תלין פעולת שכיר, זה רק כשבעל הבית עשיר או יכול לשלם לשכיר ולא כשהוא עצמו הסתבך כלכלית, שאז אין את העניין שלא להלין פעולת שכיר תודה מראש על התשובה.
תשובה:
אין איסור בל תלין, אלא אם יש לו כסף וכפי שנלמד מהמילה "אתך" שיש אתך. אבל כדי להיפטר מהאיסור יש צורך למכור כל סחורה שיש לו וכל דבר שעומד להימכר (חוץ מכלי בית) ולתת את הכל לעובד עד הפרוטה האחרונה ממש.
כמו כן, אסור לשכור פועלים אם יודע שלא יהיה לו לשלם, אלא אם כן אומר להם מראש שאין לו לשלם מיד.
מקורות:
שו"ע חו"מ סי' שלט סעיף י, ספר אהבת חסד פ"י.
לעניין לשכור פועלים כשאין לו עיין בספר אהבת חסד שם סעיף יב, וכן כתב בספר החינוך מצוה תקפח "ראוי לכל בן דעת להיות הכסף בידו טרם ישכור פועלים".
לעניין שחייב למכור סחורה עיין בחידושי הריטב"א (הישנים) ב"מ דף קיא ע"ב ועיין עלון המשפט גליון 2 עמוד ד.