לתרומות לחץ כאן

בקשת סליחה שעלולה לגרום לכעס

אדם שאני לא בקשר איתו כבר שנים, האם יש צורך להתקשר לבקש סליחה על משהו שנעשה מזמן וכנראה שגם לא גרם לו נזק, ואם אתקשר זה יכול להכעיס אותו יותר?

תשובה:

שלום רב.

אין ספק שחייבים לבקש מחילה על פגיעה גם לאחר שנים, ועל זה אמרו ז"ל "עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו", ולכן גם לאחר פטירת הנפגע הולכים אצל קברו לבקש ממנו מחילה על דברים שפגעו בו בחייו, ק"ו בן בנו של ק"ו במקרה שלך שהוא עדיין חי וקיים שעליך לעשות הכל בכדי לרצותו ולבקש סליחתו.

אמנם, יתכן ולא כדאי שתעשי זאת ישירות מולו שמא הוא יכעס על עצם הקשר שאת מנסה ליצור, כדאי לך אולי לנסות לשלוח אליו מכר משותף, או אפילו מישהו זר מבחינתו, אך בר דעת, שידע לרכך אותו ולהביא לכך שיסלח לך בהקדם, וכבר אמר פעם רבי חיים שמואלביץ זצ"ל על הסיפור שהביאו חז"ל על האמורא שהיה חוזר לביתו כל ערב יום כיפור, שנה אחת התעכב בלימודו ולא חזר, אשתו המתינה וכשהבינה שהוא כבר לא יחזור זלגו עיניה שתי דמעות, ובאותו זמן הוא נפל מהמדרגה שהיה עליה ונסתלק לבית עולמו, שאל רבי חיים זצ"ל והרי עכשיו היא הפסידה יותר שהרי הוא נסתלק לגמרי, אלא ענה ואמר, בין אדם לחברו זה "אש" – ואש מטבעה שורפת, ללא אבחנה! ככל שתקדימי כך ייטב לך.

והאמת והשלום אהבו.

הרב יהודה ליב אוירבך

מנהל ואחראי המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב",

מפקח ארצי במרכזי הטיפול של "מרכז החינוך"

טל. 02,6587003

נייד. 052,7643333

פקס. 02,6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל