לתרומות לחץ כאן

טעות בהלוואה בדרך הפקדה בבנק של נכרים

לכבוד הדיינים החשובים,
לפני זמן לא רב ביקש ממני גיסי שאני ילוה לו 1500 יורו ואכן הלכתי לבנק ובקשתי להפקיד לו את הסכום הזה, ובתחילה נתתי לה שטר של 100 יורו והיא התבלבלה וחשבה שנתתי לה את כל הסכום ונתנה לי קבלה על כך והעבירה לגיסי את הכסף, והיות וזה היה בנק של גויים וכידוע טעותו מותרת, נשאלת השאלה מי הרויח את הכסף.
יישר כחכם
יוסף חיים ואקנין
ראש חבורה כולל שטרסבורג

תשובה:

יש להשיב את הכסף לבנק, כדי למנוע חילול השם. מכיון שהבנק יכול לעלות על כך אם יבדוק במצלמות (שמותקנות שם מסתמא).

אם עבר זמן רב והבנק לא עלה על הטעות, כך שמסתמא לא יעלה בעתיד, זכה הלוה ב1400 יורו. אולם לפנים משורת הדין, אולי ישלם קצת למלוה שהסתכן עבור הכסף והיה יכול להיתפס על זה כגנב.

נימוקים:

המלוה והלוה יש ביניהם הסכם הלואה, תמורת הכסף שהמלוה מכניס לרשות הלוה, הלוה משתעבד לו. בנידון דידן המלוה לא נתן כסף ללוה לא על ידי עצמו ולא על ידי שליח, כיון שהבנק הוא שליחו רק על 100 יורו, ואת היתרה הוא נותן בטעות. ויותר מכך, בהלואה רגילה באמצעות הפקדה בבנק, המלוה נותן כסף לבנק ותמורת זה הבנק מתחייב כסף (או מוחל על חוב – אם יש יתרת חובה בחשבון) ללוה, הלוה זוכה בשעבוד של הבנק, בנידון דידן הבנק לא התחייב כסף ללוה, כיון שאם הבנק יעלה על הטעות הרי הוא רשאי להוריד את הכסף מהחשבון (על הקבלה כתוב טעות לעולם חוזרת), יוצא שלא נכנס כסף לרשות הלוה, אלא שהמלוה בשתיקתו (שלא העיר לבנק על הטעות) נתן ללוה מפתח שיוכל לגנוב (בהיתר, מדין טעות עכו"ם) באמצעותו, ודאי שפעולה זו אינה נחשבת כאילו הלוה את הכסף, אף שהמלוה גרם שיהיה רשום בחשבון של הלוה יתרת זכות.
המלוה אף לא יכול לדרוש תשלום עבור גרימת הנאה זו, מכיון שלא התכוון לכך בהתחלה, וגם אינני יודע אם מקובל בשוק לשלם על כך. אבל לפנים משורת הדין, אולי ישלם הלוה קצת, בהתחשב עם כך שהמלוה הכניס את עצמו בסיכון שיהיו לו בזיונות אם יחשדו בו שהתכוון לגנוב, או אולי אפילו יותר מכך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לכבוד הרב שליט"א
    יתכן בהחלט שגם באמצעות המצלמות לא יוכלו כלל לבדוק דבר זה כיון שאין רואים בדיוק את סכום הכסף שמועבר על ידי כל אחד לנציגה, ומסתבר שברגע שהבנק יגלה את הטעות יתיאש מכך לגמרי, וגם אין על זה רישומים שיהיה אפשר לבדוק את הזמן המדוייק ואת הפקידה המסוימת שבה יבדקו את המצלמות ולכן ודאי שמותר לו לקחת את הכסף.

  2. תשובה:
    למיטב ידיעתי אם הבנק רואה שיש פער גדול בין הכסף בקופה לבין הרישומים, בודקים את המצלמות, ולשם כך נועדו (אחרת הפקידים יוכלו לשלשל לכיסם מהכסף שבקופה). במצלמות ניתן לראות באיזה שעה בדיוק צולם, וכן בכל פעולה בחשבון רשום באיזה שעה נעשה.
    1400 יורו היא חבילה עבה של שטרות (באירופה מקובל להשתמש בעיקר בשטרות של 20 יורו) ואמורים להבחין בה אם בודקים את המצלמות. אם היתה טעות בשטר אחד מסתמא לא ניתן להבחין בוידאו, אבל בחבילה של שטרות מבחינים.
    אינני יודע בודאות אם בפער של 1400 יורו משתלם לבנק לבדוק את המצלמות, אבל יתכן שכן, ואסור להיכנס לחשש חילול השם. עיין שו"ת חלקת יעקב אבן העזר סי' יד שכתב "ואין להקל בחילול השם החמורה בסברות בעלמא".

  3. כאח של עובד בבנקים באיזור השואל ידוע לי בבירור שאכן נעשות בדיקות דרך המצלמות ובדרך כלל, הזמן המשוער לו' שהיו בדיקות ולא נתפסו הוא 36 חדשים.
    מצד שני אמר לי שמאד ייתכן שהדבר יתברר לעיני המצלמות ולא יתבעו את השואל שנתיים אח"כ בתור סוג של "שרות לקוחות", אבל את החילול ה' יהיה בודאי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל