לתרומות לחץ כאן

מתווך שהציע לי דירה ומצאתי אותה דרך העיתון

שאלה:

שלום,
באתר יד2 ראיתי פרסום של מתווך שמפרסם שמה דירה והוא שם תמונה אחת של המטבח. תמיד חשבנו להתקשר אליו כי המטבח היה נראה מאד יפה. פעם אחת התקשרתי אליו לשאול משהו בקשר לדירה אחרת באותה שכונה ונראה לי (אני לא בטוח) שגם הציע לי את הדירה ההיא של של המטבח היפה.

מאז לא עמדתי בקשר עם המתווך ההוא. בינתיים רצינו למצוא משהו אחר אבל תמיד היה בדעתינו שאולי נתקשר למתווך לראות את הדירה ההיא של המטבח. לפני שהתקשרנו אליו בדקנו אולי בישא ברכה (אני מנוי לישא ברכה כבר ששה חודשים) נמצאת הדירה הזאת וראיתי שאכן הדירה הזאת נמצאת בישא ברכה. התקשרתי לבעל הדירה וראיתי אותה ויכול להיות שנשכור אותה.

האמת היא שבגלל שראינו את התמונה שפרסם המתווך התעניינו בדירה אבל מצד שני אני מנוי לישא ברכה כבר ששה חודשים ואולי (ורק אולי) אם לא היה הפרסום של המתווך ביד2 אולי הייתי מתקשר לאותה דירה בישא ברכה (בישא ברכה כתבו משופצת ואולי זה היה מושך אותי להתקשר או אולי לא כי יש כאלו שכותבית משופצת והכוונה ששיפצו לפני זמן והדירה לא נראית כ"כ טובה). וגם יכול להיות שכשהתקשרתי למתווך לשאול על דירה אחרת, הוא אמר לי שיש לו את הדירה הזאת ואולי זה מחייב אותי לשלם דמי תיווך.

רק לציין (כי אולי זה חשוב לפסק הלכה) שכל אחד יכול להיכנס ליד2 לראות דירות בתיווך בלי לשלם בשביל לראות מה פרסמו שמה

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

מתוך שהציע דירה, ואח"כ ראה הלקוח את הדירה שמפורסמת בעיתון, או שמנוי לישא ברכה, וטוען שהיה מגיע לידיעה של הדירה ללא המתווך, סובר הגאן הרב ישראל גרוסמן זצ"ל שאינו חייב לשלם דמי תיווך. אמנם צריך שהטענת פטור – שהיה מגיע לידיעה לבדו – תהיה טענה ברורה. אבל אם היה רואה בעיתון או בישא ברכה, ולא ברור שהיה מתייחס, ובגלל המידע של המתווך התייחס להצעה, נחשב שהמתווך קירב את הידיעה ללקוח – וחייב לשלם דמי תיווך.

וכן גם כשיש ספק האם המתווך קידם לו את הידיעה – חייב לשלם, שכל עוד שאין לו טענת פטור שוודאי לא היה נצרך למתווך חייב לשלם.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל