לתרומות לחץ כאן

האם אלוקים מתערב בטבע בכל פרט?

שאלה:

האם הוא משנה דברים, לא יודע איך לנסח את זה, דוגמה שלא קרתה לי אך נגיד שצבע כפתור של "שאל את הרב" יתהפך לירוק, או שהטלוויזיה תידלק פתאום?
קרו לי דברים מוזרים בחיים, יש יגידו השגחה פרטית, אך האם עד כדי כך הוא מתערב בדברים אם יש לו עניין בכך?
תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

ננסה אולי לקחת את השאלה שלך למישור הכללי יותר, האם הקב"ה משגיח על כל העולם או רק על ישראל?

ננסה להשיב במילים קצרות.

יש השגחה כללית והשגחה פרטית. השגחה כללית אומרת שאין משמעות לשכר ולעונש, יש צורך כללי בעולם בך מסויים של נמלים, או של פרות, בשל כך יוולדו אלו שיוולדו ימותו אל שימותו, השגחה תהיה רק על המספר ולא תהיה הקפדה וחשבון את מי להמית ואת מי להחיות. השגחה פרטית, היא של שכר ועונש או תפקיד וייעוד, וזה בעיקר לישראל, כך סברו הראשונים. האריך בדברים הרבה בס' שפתי חיים אמונה והשגחה.

מכאן אני סבור שאין מחלוקת משמעותית בין דברי הראשונים לתפיסת החסידות, שלא כפי שמקובל לחשוב. תפיסת החסידות שיש השגחה על כל עצם בבריאה גם בלי קשר לישראל. זה נכון. כל דבר נעשה רק ביד  ה' אין כח אחר שפועל מעצמו בבריאה, אבל זה נעשה לא מתוך מחשבה ושיקול של שכר ועונש אלא מתוך צורך של קיום או דילול הסוג הזה בעולם.

אמנם אחרים למדו אחרת את דברי הראשונים וסברו שאכן ביחס לשאר העולם הב"ה מסר את ההשגחה לכוכבים ומזלות ורק ישראל מונהגים ישרות מהקב"ה וכך נראה בראשונים, דברי הרמב"ן פרשת אמור ועוד, אבל אני לא בטוח שהדברים סותרים וכאמור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מהי ההוכחה ה-שכלית שה' משגיח על כל יהודי, ואפי' על דברים קטנים. ועוד איפה זה כתוב בתנ"ך . ובש"ס. אולי הוא משגיח עלי כמו גוי.

  2. נושא זה רחב ועצום עד מאוד, אני מציע ללמוד בעיון את הספר שפתי חיים פרקי אמונה והשגחה של הרב פרידלנדר, הוא בונה שם הכל מהסוגיות דרך הראשונים והאחרונים בצורה נפלאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל