לתרומות לחץ כאן

עניית קדיש וקדושה באמצע אלוקי נצור

שאלה:

בס"ד
שלום הרב
אם אני נמצא בתפילת עמידה ואני שומע קדיש
1. מה עלי לעשות אם אני נמצא בתפילת עמידה לפני יהיו לרצון הראשון?
2. מה לעשות אם אני נמצא בין היהי רצון הראשון לאלהי נצור?
3. מה לעשות אם אני נמצא באמצע אלהי נצור?
4. מה עלי לעשות אם אני נמצא בין אלהי נצור ליהיו לרצון השני?
5. מה עלי לעשות אם אני נמצא בין יהיו לרצון השני לעושה שלום?

אשמח לתשובה לכל שאלה,
אני הולך כדעת הספרדים

תשובה:

שלום וברכה

לפני שסיימת המברך את עמו ישראל בשלום ודאי לא עונים כלום.

אחרי שסיימת, לדעת השו"ע בסימן קכב אין לענות לשום דבר שבקדושה קודם שיאמר יהיו לרצון. הרמ"א שם אמנם מיקל בכך, אבל מנהגנו בענין זה גם לאשכנזים כמו השו"ע, שאם רוצה לענות יאמר קודם יהיו לרצון. ראה משנה ברורה וכף החיים שם בשם אחרונים רבים.

לגבי על מה מותר לענות? מעיקר הדין דינו כברכות קריאת שמע, ולדעת הגר"ע יוסף יביע אומר ח"ז סי' ח, יענה רק קדוש וברוך ואמן יהא שמיה רבה [ראה שם שסבר שמה שחילק הרמ"א והציר גם אמן של הא-ל הקדוש ושומע תפילה, השו"ע לא הסכים לזה] אמנם רבים מתירים גם שני אמנים של הא-ל הקדןוש ושומע תפילה, ולבני אשכנז מתירים גם שאר עניות אמן על ברכות שונות, משום שיש שהקלו בזה אפילו בברכות קריאת שמע וכאן נהגו להקל יותר אחר שאמר יהיו לרצון, ראה קיצור שו"ע סי' יח סעי' טו, ערוך השלחן סי' קכב סעי' ב.

גם אם אתה נמצא באמצע אלוקי נצור תול לומר יהיו לרצון.

בין יהיו לרצון השני לעושה שלום שכבר גמרת כל התחנונים, מורת לומר כל דבר שבקדושה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עניתי לכל אחת מהשאלות בפרטות, תקרא שוב בעיון. גם בקדיש יש כמה סוגי אמנים, יש אמן יהא שמיה רבה ודאמירן בעלמא שזה דין אחד, ויש אמן של שאר הקדיש שהוא כמו שאר ברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל