לתרומות לחץ כאן

צנרת שעוברת בחצר השכן

שאלה:

שלום הרב, צנרת נפט להסקה עוברת בחצר של שכני. למיטב הבירור שערכתי, הצנרת הונחה שם בהסכמת בעלי הבית הקודמים לפני 30 שנים. כעת, השכן אינו מעוניין שהצנרת תעבור בחצרו והוא דורש שאסיט את הצנרת אל המיצר שבין החצרות – פעולה שכרוכה בעלויות גבוהות. האם אני חייב להסיט את הצנרת על חשבוני? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בעל החצר לא יכול לחייב אותך [בעל צינורות] בהוצאות העברת הצנרת, ואם הוא רוצה להעביר את הצנרת שלך הוא צריך לעשות זאת על חשבונו. ואם יש סיכון בהעברת הצנרת אין לו זכות להעביר את הצנרת.

בהצלחה.

מקורות:

הצנרת שעוברת שנים רבות תחת הקרקע של השכן, יש לבעל הצנרת חזקת תשמישים, ויש מחלוקת [שו"ע סימן קנג וקנה] אם חזקת תשמישים מיד שראה ושתק או צריך ג' שנים וטענה שקנה. ולפי השיטות שראה ושתק יש חזקה, כאן יש חזקת תשמישים. גם לפי השיטות שצריך ג' שנים וטענה שקנה, כאן שהמוכר של הדירה הסכים לצנרת שתעבור בחצר טענינן לבעל הצנרת שבעל החצר הקנה לו את המקום שיעביר בו את הצנרת. ואם הקבלן העביר את הצנרת בזמן הבנייה, יש כאן הקנאה של המקום לבעל הצנרת. 

על כן בעל החצר שמתנגד לצנרת, עליו הוצאות העברת הצנרת. ואם העברת הצנרת עלולה לפגוע בצנרת או בהסקה, אין לבעל החצר זכות להעביר את הצנרת, כיון שמקום הצנרת קנוי לבעל הצנרת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה הבהיר והמהיר ובאופן כללי יישר כח על המפעל המופלא של בית ההוראה. שאלת המשך – השכן הסיט את הצנרת על חשבונו באמצעות פועל/איש מקצוע. לאחר מכן עשיתי שימוש בצנרת ונשפך ממנה נפט. התברר שאיש המקצוע/הפועל שהביא השכן עשה את עבודתו באופן רשלני (כך לפי בעל מקצוע שהבאתי מיד לאחר הנזילה – צינורות חוברו זה לזה באופן מאולתר ולא תקני במקום לנסרם ועוד). השאלה – מי צריך לשאת בעלויות התיקון? איש המקצוע? השכן? אני? בנוסף, האם אני רשאי לדרוש מהשכן את הנפט שנזל (בשווי של מאות שקלים) או שהוא יכול לטעון שהדבר נעשה בגרמא? תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל