לתרומות לחץ כאן

ממונה מטעם הציבור שגזל, על מי לשלם?

שאלה:

קבוצת בחורים אירגנה יום עיון לבחורי השיעור, ומונו לשם כך 2 בחורים האחראים על גביית הכספים ותשלומים למרצים. למעשה אחד האחראים שילם למרצה בצ'ק עצמי, והתברר לאחר מכן שהאחראי מעל בכספי השיעור והצ'ק לא כובד, ואין אפשרות להוציא מהאחראי את התשלום. וכעת תובע המרצה את כספו מחברי השיעור, האם עליהם לשלם לו מכיון שהם המזמינים וגם נהנו. או שהמרצה הסכים שהתשלום יהיה מהאחראי וכעת עליו לבוא עם האחראי בדינא ודיינא.

תשובה:

שלום וברכה,

אם האחראי הוא שהזמין את המרצה, והיה אחראי על התשלום, והאחראי גנב את הכסף ולא משלם למרצה, הבחורים לא חייבים לשלם למרצה שנית, אלא המרצה יתבע את האחראי בלבד.

אם האחראי אסף את הכסף, ומישהו אחר הזמין את המרצה ולא אותו אחראי, המרצה יכול לתבוע את מי שהזמין אותו ולא את האחראי שגנב את הכסף.

בהצלחה.

מקורות:

בחור ששכר את המרצה הבחור הוא השוכר של המרצה, למרות שידוע שהכסף שייך לכל הבחורים, מובן לכל שהבחור האחראי הוא עומד מול המרצה והמרצה עומד מול האחראי, והאחראי לא יכול לומר למרצה שידרוש את התשלום מכל הבחורים, וכן המרצה לא יכול לדרוש שכר מכל הבחורים אם האחראי לא שילם לו. ודינו כשליח ששכר פועל ואמר לו 'שכרך עלי' שפסק בשו"ע סימן שלו שהשליח חייב לשלם מכיסו. ולכן אם האחראי מעל בכספים המרצה לא יכול לחייב את הבחורים לשלם שנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל