לתרומות לחץ כאן

כמה כסף מותר למתרים לצדקה ליטול לעצמו?

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א
כשלפני עשור לא היה כסף אפילו לאוכל. אני לקחתי שני דפים שהיה בשכונה של שני קרן ע"י וועד הרבנים לעיני צדקה. ואני הלכתי בית בית עם כל אחד ונפרד אני עשתי כתקופה סה"כ 5000 שח אני חשבתי אני ייקח הכל 5000 אבל 51 אחוז אני יתן בהמשך לוועד הרבנים .
אשלה. א. אני זה זוכר השני קרן. ב. עם מותר לי לקחת 49 אוחז. ג .5000 שח אהיה אחרי הנסיעות והוצאות שהיה לי.
היה לי תקופה שאני בלי אוכל ליום.
ואיך עושים כזה תשובה בין אדם למקום
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי עליך לפנות לוועד הרבנים לספר את הסיפור ולשאול כמה הם רגילים לשלם למתרימים שלהם ואת הסכום הזה לקחת והשאר לתת להם [אפשר בתשלומים רבים ככל שתוכל לפי מצבך כעת], ובזה יתכפר.

הכלל בענין זה תמיד, שיש לסכם מראש על משכורת עבור המתרים. ניתן לסכם גם על אחוזים. אבל זה חייב להיות סביב המשכורת הראויה עבור עבודה זו.

יש אנשים שחושבים שמותר למתרים לקחת עד 49%, וטעות היא בידם. ראה בקובץ הישר והטוב (כרך י"ב עמוד כה) שכתב הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א דברים ברורים בנושא: "עלינו להתייחס לשמועה האמורה שמותר לכל אספן לקחת אחוז מסך תרומות בצורה שונה שלעולם שכר האיסוף צריך למדוד ולשער בכל מקרה לגופו של ענין כמתבאר לעיל לפי כמות הזמן והמאמץ שנדרש האספן להשקיע בעבודתו והמוניטין הקיימים למוסד שלשמו הוא אוסף ההוראה רק אומרת שאפילו במקום ששיווי עבודתו של האספן מגיעה לאחוזים גבוהים מסך התרומות כל עוד שרוב הכסף נשאר בקופת הצדקה יש לעמלה זו הצדקה עפ"י דין אבל אם יטול לעצמו מחצית מהרווחים ולא יישאר לצרכי הצדקה והנהנים ממנה יותר ממחצית הכסף אין הדבר ראוי וכאמור".

עוד הוסיף שם דבר שראוי לדעת, ושייך גם במקרה זה: "בענין זה יש להוסיף שאף שמקובל בזמנינו לקחת שכר עבור איסוף תרומות כל זה שאוסף למוסדות צדקה וחסד או לישיבות ומוסדות חינוך אבל עבור איסוף לצרכי זקקים מסוימים כחתן יתום או משפחה שנקלעה לקשיים או לחולה שצריך כסף לרפואתו וכדו' אין מקובל לקחת כלל שכר אלא עושים ומעשים לשם שמים שלא ע"מ לקבל פרס ואלו שגם את זה עושים קרדום לחפור בה משנים מדעת הנותנים וגורמים שאנשים ימנעו וינעלו דלת בפני גבאי צדקה אחרים וגורמים שם רע למתעסקים לש"ש ועתידים ליחן את הדין והם בכלל האנשים שאינם מהוגנים שהזכירו חז"ל לענין זה".

ברכה והצלחה ושיהיה תמיד רק שפע!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הוא כן כותב שאפשר לקחת עד חצי , לא הבנתי מה שכתבתם:
    יש אנשים שחושבים שמותר למתרים לקחת עד 49%, וטעות היא בידם. ראה בקובץ הישר והטוב (כרך י"ב עמוד כה) שכתב הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א דברים ברורים בנושא: "עלינו להתייחס לשמועה האמורה שמותר לכל אספן לקחת אחוז מסך תרומות בצורה שונה שלעולם שכר האיסוף צריך למדוד ולשער בכל מקרה לגופו של ענין כמתבאר לעיל לפי כמות הזמן והמאמץ שנדרש האספן להשקיע בעבודתו והמוניטין הקיימים למוסד שלשמו הוא אוסף ההוראה רק אומרת שאפילו במקום ששיווי עבודתו של האספן מגיעה לאחוזים גבוהים מסך התרומות כל עוד שרוב הכסף נשאר בקופת הצדקה יש לעמלה זו הצדקה עפ"י דין אבל אם יטול לעצמו מחצית מהרווחים ולא יישאר לצרכי הצדקה והנהנים ממנה יותר ממחצית הכסף אין הדבר ראוי וכאמור".

  2. אסביר את דבריו. הוא כותב שהשמועה כביכול ניתן לקחת 49% היא לחומרא ולא לקולא. כלומר, בהנחה שיש טורח רב באיסוף שאכן שווה מבחינת שעות עבודה סך רב, עדיין לא יקח יותר מ49%, כי זה כבר לא צדקה… אבל לא לקולא, לומר שגם כאשר סך העבודה הזו שווה פחות עדיין מותר לו לקחת 49%, אלא יש לשום את שכרו לפי המגיעו באופן רגיל על עבודה זו עם אירגון זה.

  3. כבוד הרב ר ירוחם ארלנגר‎ שליט"א
    תודה רבה
    היה שאל שלקחתי שני דפים לשני קרן פציפי . ואני לא זוכר בכלל השמות איך אני משלם לאיזה דבר
    תודה

  4. אם היתה כוונתך מוחלטת לתת לצדקה סכום מסויים תתן לצדקה דומה, אם לקחת דפים כדי להחליט בהמשך מה לעשות, אין כאן נדר ולא צריך לתת. ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל