לתרומות לחץ כאן

הרחמן הוא יברך את בעל הבית – בתוככי עזה…

שאלה:

שלום רב, מבררת עבור בעלי: חייל שנמצא בשהות בבית של מחבלים בעזה, האם בעייתי לומר בברכת המזון "הרחמן הוא יברך את בעל הבית הזה", או שכיוון שנכבש ע"י צה"ל, כבר אינו נחשב כשייך לאויב, ואם כך- האם גוף ציבורי נחשב כבעל בית במקרה כזה? נשמח למקורות, תודה

תשובה:

שלום וברכה

השאלה חמודה. נראה לי שבודאי אין לומר את הנוסח הזה, צה"ל לא עיסוק בכיבוש על מנת לקחת את הבית כשלל, המטרה היא להתבצר לצורך לחימה ולאחר המלחמה שישובו הבתים לבעליהם, ולכן בעלותו של בעל הבית אינה פוקעת מחמת הלחימה, מה שכן יש לדון עד כמה להאריך בברכת המזון ככל שצריךל להיות מרוכז בלחימה, ובענין זה, ניתן לוותר על כל הרחמן שאחרי על יחסרנו, אם אכן יש קושי למצוא זמן וריכוז כדי לומר בקשות אלו שלאחר ברכת המזון.

בשורות טובות, יתן ה' שכולם ישובו לשלום לביתם בריאים ושלמים, ויתקיים בנו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד.

חנוכה שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אמן, תודה. אנחנו מקווים שבעל הבית המקורי נמחה מעל פני האדמה ומקבל את גמולו מן השמיים… השאלה היא האם במקרה כזה ניתן להחשיב את הבית כרכוש המדינה? ובכללי-האם יש לברך את בעל הבית במקומות ציבוריים? תודה

  2. הבית הוא לא רכוש המדינה כי היא לא מתכוונת להחזיק בו ואינה יושבת שם על מנת להחזיק בו.
    באופן כללי כאשר נמצאים במקום ציבורי, הברכה מתייחסת לבעל הסעודה במידה ויש אחד כזה, נניח בחתונה וכיוצא בזה הברכה מתייחסת לבעלי השמחה.
    כאשר נמצאים במסעדה, כיון שמשלמים על האוכל נחלקו הדעות האם אומרים ברכת האורח כמו שציינו כמה פעמים כאן באתר, אבל הרחמן וכו' ודאי יש לומר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל