לתרומות לחץ כאן

גיוס בנות בעת מלחמה

שאלה:

איך להתמודד בדין חינוך ושאלת אנשים שבאים ומקנטרים על אנשי דת עכשיו על נושא גיוס בנות? ידוע שזה איסור תורני אבל עכשיו ברוך ה', ה' נותן הצלחה לבנות והן מצליחות בכל התחומים בטנקים ובקרבי וכו'. ברור לנו בני התורה מהי סיבת האיסור ולמה זה גורם. אך השאלה איך נוכל להסביר זאת לאנשים או לילדנו הקטנים שיבואו וישאלו ויגידו "הן מצליחות אז זה בסדר". איך נכון להיערך מבחינה חינוכית לדבר כזה?

נ.ב.
שלא יהיה ספק אני מאחל בהצלחת כל בנות ישראל באשר הן ושה' יתן להן כל הצלחה בכל מקום שהן.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה ידידי לא הבנתי את שאלתך.

וכי אי פעם חשבנו שבנות לא מתגייסות בגלל שהן חלשות ולא מסוגלות?! וכי חסר תפקידים שהן יכולות להצליח בהן?! תפיסה כזו היא שובניסטית ולא יהודית.

אנחנו מעריכים מאוד את יכולות של הנשים, ובנושאים מסויימים הן טובות מן הגברים, לאו דוקא בנושאים שמצריכים כח פיזי רב יותר, אלא במקומות שיש צורך ברגש ובאינטואיציה. נשים לא מתגייסות לא בגלל שהן לא מוצלחות חלילה! אלא בגלל שאנחנו יהודים, ויש לנו תורה, והתורה מצווה על צניעות, והיה מחניך קדוש! לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי! ואדרבה, מי שירא מעבירות שבידו היה חוזר מעורכי המלחמה. צבא חייב להיות על טהרת הקודש כמו שכל חיינו צריכים להיות מונהגים על פי תורה ובטהרה. נשים בצבא זו פריצות, זה גורם לחולשה רוחנית, ואם האמונה שלנו קובעת שהצלחתו של הצבא תבוא בזכות התורה והמצוות והזכויות שלנו ושל החיילים ושל כל ישראל, אזי למען הצלחת הצבא יש לשמור על כללי התורה הקדושה ובכלל זאת ענין הצניעות.

כל זאת מעבר לעובדה המזעזעת, שכבר הודו בעבר כמה קצינים בכירים, שעיקר תכלית יוס החובה של בנות הוא כדי "להעלות את המורל לחיילים", זהו דבר מזעזע שפוגע בציבור הנשים בצורה שלא תאמן, זה לא מתאים לתפיסת השוויון ולכבוד האדם, גם אם לא נדבר על האיסור החמור והשגיאה שיש בכך מהבחינה היהודית.

אנחנו רואים בימים אלו, תמונות של חיילי המילואים, המקיימים מניני תפילה גדולים, דואגים לכשרות ולבירור כל השאלות ההלכתיות העולות מן הגיוס, וזו תמונה נפלאה שבזכותה בעזרת ה' יצליחו ותבוא לנו הישועה.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ברשות הרב אשמח להוסיף עוד משהו קטן, אני הייתי קרבי בצבא והיו איתי גם לוחמות, נכון שהן יכולות להצליח בזה, אף אחד לא אמר שלא, אבל יש להן הרבה יותר "קולות" מלגברים, לדוגמה במבחני כושר, במסלול מכשולים ועוד.
    ושלא נדבר על כך שאחרי הטירונות להרבה בנות אצלנו היו שברי מאמץ (עם כל ה"קולות") כי הן פיזית יותר חלשות מגברים.
    נכון שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, אבל אין הפרט מעיד על הכלל.
    חוץ מזה, תחשוב לדוגמה עכשיו יש היתקלות במחבלים, נראה לך שיהיה להן "קולות" כמו שהיה להן בטירונות? לא.
    בקרב אין "קולות".
    בנוסף, יש הבדל גדול בין אם יחטפו חייל או חיילת, כידוע ליודעי ח"ן.
    לכן רק מהטעמים האלו כדאי להימנע אפילו בתור גוי, כ"ש וכ"ש לנו כמו שהרב אמר.

  2. פשיטא ופשיטא, רק רציתי לחדד ולהמחיש שלא היכולת הקרבית שלהם היא הנושא מבחינת תפיסת הציבור החרדי… אלא הנושא הרוחני. זו טעות ישנה של העולם הפמיניסטי שסבור שכדי ליצור שויון וכבוד בין המגדרים צריך לתת תפקידים זהים לגברים ולנשים, וזה יוצר עיוות, אין כל פסול בכך שיש חוזקות שונות לגברים ולנשים, והדבר הכי נפלא הוא שמזהים את הטוב הנכון והמתאים גופנית נפשית ווחנית וכל אחד מתנהל בחיים כפי המתאים והנכון לו ואין בזה כל סתירה לתפיסה השוויונית, אבל זה נושא בפני עצמו.

  3. לכבוד הרב המשיב,

    כתבת בעדינות רבה ולא זה המקום. יש להבהיר שחלק מהפק"ל שנשים מקבלות זה גלולות למניעת הריון. וזה הוחלט לאחר שהיו הרבה חיילות שעברו הפלות.

    טבע הבריאה הוא שגברים ונשים הנמצאים יחד יבואו לידי חטא בשלב מסויים, ובפרט מפקד בן 50 שאשתו כבר נראית מבוגרת ותחת מרותו יש חיילות צעירות .

    עשרות מקרים התפוצצו בתקשורת הישראלית, לא צריך להסתיר את האמת.

    מי ששולח את בתו לצה"ל – מפקיר אותה, פשוטו כמשמעו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל