לתרומות לחץ כאן

'שלכם' בד' מינים כשיש ספיקא דממונא

שאלה:

אחד שמוחזק באתרוג מדין "המוציא מחברו" .. האם נחשב "לכם" לכל דבר. דהיינו האם הדין "המוציא" הכרעה או הנהגה עד שהמוציא יביא ראייה

תשובה:

שלום וברכה,

יש מחלוקת האחרונים האם ההכרעה של המוציא מחברו עליו הראיה האם יכול לקיים בזה מצוות ד' מינים ונחשב 'לכם' או לא, כמבואר במקורות.

בהצלחה.

מקורות:

יש לדון האם הפסק שאין מוציאים מהמוחזק עושה שהממון יחשב שלו, וגם אם כלפי שמיא גליא שאינו שלו, ונחשב 'לכם' לצאת בו ידי מצוות ד' מינים ולקדש בו אשה. או שהפסק שאין מוציאים מיד המוחזק אינו החלטה שהוא שלו, ולכן אם כלפי שמיא גלוי שאינו שלו לא יוצא בו יד"ח ד' מינים, ואם יקדש אשה לא תהא מקודשת. 

בקונטרס הספיקות (שם פ"ח) הסתפק בדבר זה, ופשט שלמ"ד תוקפו כהן מוציאין מידו נחשב אצל המר"ק ממון ודאי ויכול לקדש בו אשה. ואצל השני שתפס אינם אפילו קידושי ספק כיון שלא יהיב לה מידי, שהרי יוציאו את הממון מיד האשה. ולמ"ד תוקפו כהן אין מוציאין מידו נחשב הממון מסופק אצל שניהם, ושניהם אם יקדשו נחשב לקידושי ספק. 

אמנם בשערי יושר (שם פ"ח ד"ה ובספר קונה"ס) הקשה על דברי הקונה"ס ממה נפשך אם הדין 'לכם' נחשב רק אם קנוי לו באופן מוחלט וגם כלפי שמיא יודעים שהוא שלו, א"כ גם למ"ד שמוציאין מידו צריך שיהיה קידושי ספק, כיון שאין אנו יודעים באמת למי שייך. ואם הדין 'לכם' תלוי לפי מי שיכול להשתמש בכסף, א"כ גם למ"ד אין מוציאין מידו כיון שמי שבידו יכול להשתמש ולכלות את הממון, א"כ שניהם אם יקדשו יהיה קידושי ודאי, כיון שמי שבידו יכול להשתמש, ואם צריך ממון שלא יוכלו לתפוס מהאשה א"כ שניהם אם יקדשו לא יתפוס הקידושין כיון שיכולים לתפוס מיד האשה. ודעת הגרש"ש בזה שבכל ספק ממון שנמצא ביד המוחזק בין אם ביד התובע בין ביד הנתבע כיון שהמוחזק יכול להחזיק בממון משורת הדין ונחשב לממון יכול לקדש בו אשה שלו, ואם יקדש האחד אשה ויחזור השני ויתפוס מיד האשה ויקדש אשה אחרת, קידושי שניהם הוה קידושי ודאי, שכל אחד משניהם בשעה שהיה הממון בידו פוסקים ב"ד שאין מוציאים מידו ונחשב 'שלו' כיון שמחזיק בו כדין.

נמצא שממון המסופק שנמצא בידו ואין מוציאין מידו האם נחשב 'שלו' לצאת בו ידי מצוות ד' מינים, לדעת הקונה"ס זה תלוי במחלוקת הרמב"ם והרא"ש. ולדעת הגרש"ש לכו"ע מי שמחזיק כיון ששורת הדין שעתה פוסקים שישאר תחת ידו נחשב 'שלו', ואם ביו"ט ראשון יחזיק בד' מינים האחד וינענע יצא יד"ח, ואם אח"כ יבוא השני ויתפוס ממנו וינענע יוצא גם השני יד"ח, שעתה שעבר ליד השני נחשב ששייך לשני.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל