לתרומות לחץ כאן

אתר אינטרנט בשבת

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
רצוני לשאול אודות אתר אינטרנט שפתוח 24 שעות ביממה ו7 ימים בשבוע. יעוד האתר הוא לקלוט בקשות מלקוחות פוטנציאלים החפצים להזמין הובלה ממוביל מקצועי. האתר מרכז את הבקשות ומחלק אותן למספר מובילים בתמורת תשלום עבור כל בקשה שתישלח להם גם אם בסוף לא ייסגר חוזה בין הלקוח ובין המוביל. האתר פועל בחו"ל בלבד ושם מתבצעות ההובלות.
מנהלי האתר הם יהודים שומרי תורה ומצוות.
א) האם מותר להפעיל בכלל את האתר בשבת כשייתכן כמובן שחלק מן הלקוחות שמזמינים אז שירות יהיו יהודים [אם כי מדובר במיעוט מן המיעוט]? האם יש בזה לפני עור או מסייע בידי עוברי עבירה?
ב) האם ניתן להשתמש בבקשות שהוכנסו באתר בשבת? הטיפול בהן מכל מקום לא ייעשה עד יום ב' בבוקר היות ששם ביום א' לא עובדים וזה מובן לכולם.
ג) מתוך המובילים ישנו מוביל יהודי אחד [לא שומר תורה ומצוות]. כל בקשה של הובלה בשבת איננה נשלחת אליו. אבל בבקשה סתמית מצד הלקוח שנשלחת אליו, ייתכן שיסכימו ביניהם, הלקוח והמוביל, שההובלה אכן תתבצע בשבת. האם ישנה אחריות כל שהיא בזה על מנהל האתר?
אשמח מאד בתשובה עם מקורות.
יישר כחכם על הפעילות הנפלאה שלכם העונה באופן מדויק לצרכי עמך ישראל.

תשובה:

שלום רב.

עסקנו בשאלה זו פעמים רבות כאן באתר:

אתר (הפועל אוטומטית) הפונה לרוב העולם ורוב הנכנסים לאתר הם נכרים, אין צריך לעשות דבר, ומותר להשאירו פתוח בשבת (כמובן במקרה שלא יהיו יהודים שיצטרכו לתחזק ולתפעל אותו).

אך אם רוב הפעילות על ידי יהודים, לכתחילה יש לדאוג לסוגרו בשבת, ישנם כמה דרכים לסגור אתרים בשבת בלא שיהיה נזק בקידום ובפעולת האתר .

במידה ואין דרך לסוגרו בשבת, יש לכתחילה למוכרו לשבתות לגוי, וישנם כמה דרכים כיצד לעשות זאת, בשו”ת אגרות משה או”ח חלק ד’ סימנים נ”ה – נ”ח כתב כמה שטרות מכירה לגוי, ופירט את סדר עדיפותם, אך אם גם זה אינו אפשרי ניתן בשעת הדחק להשאירו פתוח.

מקורות:

ניתן לעיין בתשובה דומה שנכתבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל