לתרומות לחץ כאן

הקנאת כלי לגוי כדי לפוטרו מטבילת כלים

שאלה:

בידי מיני בר שמעיקר הדין צריך טבילה שהיא בלתי אפשרית, לכן ברצוני למכרו לגוי, אלא שכידוע הקנאה לגוי תלויה בהרבה שיטות, וכאן יתכן חיוב דאורייתא. אילו קניינים עלי לעשות, ועד היכן צריך שהגוי יבין מה קורה בהקנאה?

תשובה:

הקנאה לגוי מועילה רק לזמן מוגבל וללא הערמה, ולכן זו לא העצה הנכונה, עדיף לקחת אותו לאומן יהודי שיקלקל בו משהו משמעותי שמצריך מיומנות לתיקון, ואז נחשב שגמר מלאכתו על ידי יהודי והוא פטור מטבילה.

מקורות:

לגבי עצם העצה לזכות את הכלי לגוי ולשואלו ממנו, יש להזהר מהערמה, כלומר שאכן הכלי יהיה קנוי בלב שלם לגוי, והגוי יבין זאת, ולא לעשות משהו שאינו רציני ואינו בר תוקף. משום כך סייגו זאת הפוסקים בכך שההשאלה תהיה לזמן מוגבל, זה מראה על רצינות, וראה בענין זה ט”ז[1] יו”ד סי’ קכ ס”ק יח. על עיקר דין זה ראה הגהות רבי עקיבא איגר שם סעי’ א ודרכי תשובה שם אות קיב. שאכן הסתייגו מהדבר הזה. וראה יביע אומר ח"ז יו"ד סי' ט[2].

[1] ט"ז יורה דעה סימן קכ ס"ק יח: (יח) יתננו לעובד כוכבים במתנה כו'. נ"ל דהאי תיקונא אינו אלא לפי שעה דהיינו לאותו שבת או בחול כל זמן שאין לו מקוה אבל לאחר השבת או שיזדמן לו מקוה כיון שישתקע עולמית ביד ישראל ודאי הוי כלקוח בידו ולא עדיף ממשכן עובד כוכבים ביד ישראל ודעתו לשקוע דצריך טבילה ותו דגבי טלי' שאולה מצינו ג"כ שפטורה מציצית כל ל' יום ואח"כ חייב דנראה כשלו ע"כ ה"נ נראה דצריך טבילה אחר שאפשר לו לטבול אפי' בברכה אבל כיון שאין זה מפורש בפוסקים יש ליזהר שיטביל כלי אחר עמו משום חשש ספק ברכה:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח על התגובה המהירה.
    במידה ומדובר על פירוק הכלי, כדי שיחשב שנעשה ע"י ישראל, מדובר בכלי עם טכנולוגיה שכוללת הרבה פרטים שאינם קשורים לעצם החימום ואיחסון המים. עד כמה צריך לפרק את הכלי, שהרי בכלי הקיבול אשר בתוכו אפשר לחמם מים גם בלא הרכיבים המסובכים שמסביבו. ולכאורה הדבר היותר פשוט שהוא ניתוק החיבור לחשמל אינו מספיק, מאחר שבכלי הקיבול שב'קרביים' של ה'מיני בר' אפשר לבשל מים גם בצורה פשוטה ע"ג האש.
    (אגב, כיון שהתשובות נשארות באתר, לדעתי את החלק השני של תשובתכם, ה'יביע אומר' נוגע בשאלה אחרת, בסוחר שטבל, האם הקונה ממנו צריך לטבול, ולכאורה אין לזה קשר לשאלה ששאלתי).

  2. ניתוק חשמל לא יספיק צריך משהו משמעותי שמצריך מיומנות, אבל זה לא צריך להיות בכל חלקי הכלי, העיקר שאינו יכול לעבוד באופן המיועד לו ללא תיקון האומן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל