לתרומות לחץ כאן

התרת נדר והבטחה.

שאלה:

התרת נדר והבטחה.

נער יהודי [נער א'] עם השכלה חילונית לחלוטין,
בוודאות אחרי גיל בר מצווה,
היה בכיתה בתיכון חילוני לחלוטין.
באחת ההפסקות מהשיעורים,
נער יהודי אחר [דהיינו: נער ב'] אמר לו: "תזכור אותי כאשר תהא עשיר?".
הנער היהודי [נער א'] השיב לו: "בוודאי/טוב". ולא אמר בלי נדר.
עוד נערים ששמעו את זה הוסיפו: "גם אותי?".
ויתכן שגם להם הוא [נער א'] השיב: "בוודאי/טוב". ולא אמר בלי נדר.
במהלך השיחה ההיא, אף אחד לא אמר מה היא הגדרת "עושר/עשיר".
וגם אף אחד לא אמר מה היא הגדרת "תזכור אותי".
האם חל כאן נדר וגם הבטחה?
אם כן,
הוא מאוד לא רוצה להשאיר את הוודאי/ספק נדר וגם הבטחה הזה,
גם אם התנאי של הנדר עדיין לא התממש, משום שזה מטריד אותו לזכור את זה.

1] ליהודי הזה שנדר, קיימת בעיה בדיבור [מאתגר להבין את דיבורו]. ולכן כשיפגוש 3 רבנים,
האם מספיק לתת להם דף מודפס עם ההסבר על הנדר שנדר?
או שוודאי עדיף שהוא ידבר, ולא רק יתן להם לקרוא את הדף המודפס?

2] האם נוסף על התרת הנדר אצל 3 הרבנים,
קיימת גם חובה לדבר עם כל מי שביקש שיזכרו אותו,
ולבקש ממנו סליחה מחילה, והתרה בדיבור ו/או בכתב של הנדר וההבטחה הזה?
ורק אם לא זוכר מי היה נוכח [עברו מספר שנים], אז פטור מלנסות ליצור קשר?

3] האם עדיף שהיהודי [נער א'] שאמר "בוודאי/טוב", יחליט שהוא מספיק בגדר עשיר, ויתן להם סכום כסף מסוים?
אם כן, איך ניתן לדעת כמה תקין לתת?

יתכן שלפחות חלקם עדיין עם השכלה חילונית בלבד. בלי מודעות מספקת לחשיבות קיום התורה והמצוות לפי היהדות האורתודוקסית.
4] האם חובה עליו לברר, מי מהם חזר בתשובה, ורק למי שכן יהודי אורתודוקסי לתת סכום כסף?
5] האם ראוי להימנע מלתת כסף למי מהם שאינו יהודי אורתודוקסי, גם אם באמת התעשר/יתעשר?

תודה.

תשובה:

כיון שהכל היה ברור לכולם שאינו רציני אין כאן שום נדר והכל שטויות והבלים, בנדרים הפרשנות בעיני בני אדם היא הקובעת את מהות הדבר, וכיון שגם השומעים לא ראו כאן התחייבות רצינית זה לא נדר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. סליחה מחילה, שלא רשמתי מספיק מידע.

    הנער הזה היה ידוע בהיותו תלמיד מצטיין ומחונן.
    והיה מדבר מה שמותר על פטנטים מיוחדים בבעלות חלקית שלו.
    ועל ההיתכנות שחלק מהפטנטים האלו, כן יהיו שווים הרבה כסף בעתיד.

    היה רושם שזה סביר להניח שהוא יתעשר כלכלית מתישהו בעתיד.

    יתכן שהוא חשש שידחו אותו מהמצאות לידם בהפסקה, אם הוא יאמר תשובה אחרת.

    יתכן שסבר שלא תהא בעיה, אם בסוף באמת יתעשר ולא יתן כלום.
    כי היה עם חינוך חילוני.

    האם במצב כזה השאלות האלו כן רלוונטיות?

    תודה.

  2. שאלה:
    האם זה משנה את התשובה ההלכתית,
    אם הגיל של כל נער מהנערים האלו היה: 19-18.
    דהיינו בכיתה י"ב בבית ספר תיכון.
    כך שחלק מהם, כבר ממש עבדו לפרנסתם במשרה מלאה,
    מספר שעות בכל יום חול, אחרי שעות הלימודים.
    דהיינו לכאורה הם כולם ידעו,
    את המשמעות של השתדלות בעבודה עבור השגת עושר כלכלי.

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל