לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על טפל שהופרד מהעיקר

שאלה:

לכבוד הרב,
בלינצ'ס ממולא בתפוח אדמה, ככה מברך מזונות, אבל קורה לעיתים שהמילוי לא הספיק להתחמם, ומחזיר את המילוי לבד לחימום נוסף ונאכל אחרי זה בלי הבצק אלו המילוי לבדו.

אם זה נאכל שלא בסעודה, האם צריך ספרדי לברך על המילוי בנפרד בפעם השנייה אחרי שחומם שוב (חשוב במיוחד לברכה אחרונה, כי אין בעיה לברך בהתחלה ולפטור מספק על משהו אחר ב"פ האדמה)?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

אולי זה תלוי בכמות המדוברת. יש לנו כלל, שכאשר אתה אוכל שני מינים שאחד מהם טפל לשני ומברכים רק על העיקר, ובסוף נשאר קצת מהטפל לבד, למשל אכלת קרקר עם גבינה ונגמרו הקרקרים אבל נשאר קצת גבינה ואתה אוכל אותה, אתה לא צריך לברך עליה למרות שעכשיו העיקר לא קיים והיא נאכלת לבדה, כיון שזה רק סיום האכילה המעט שנשאר בסוף ואין לכך חשיבות בפני עצמה. אבל אם החלטת לפרק את הדבר ועכשיו כל אחד נאכל באופן משמעותי לבדו, יש כאן שתי ברכות.

כך גם ידועים דברי החיי אדם לגבי סלט פירות שאתה לא יודע מה הרוב בו אם אדמה או העץ, שניתן להפריד ולברך בנפרד, הרי שכאשר יוצרים הפרדה מתוך כוונה להפריד ביניהם יש חיוב ברכה בפני עצמו.

מקורות:

משנה ברורה סי' קסח ס"ק מו.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. באותו עניין:
    לגבי הדוגמא של הקרקר עם הגבינה, אם נשארה לי כמות גדולה של גבינה ואני נהנה באכילתה בפני עצמה לאחר שניגמר לי הקרקר, האם אברך או לו?
    ועוד דוגמא: אם אכלתי קורנפלס כריות (ברכתו מזונות) עם חלב ואכן ניגמר הכריות ונשאר לי רק החלב.
    מה הגדר של כמות משמעותית שאצטרך לברך עליו (על החלב)?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל