לתרומות לחץ כאן

ציצית מחוץ למכנסיים לאשכנזים

שאלה:

שלום הרב,
שמעתי מאחד מגדולי התורה בדורנו בארה"ב, שסיפר ששמע מהרב גוסטמן זצ"ל שכשפגש את החפץ חיים פעם ראה שציציותיו של הח"ח לא נראות בחוץ. הרב גוסטמן שאל את הח"ח איך זה מסתדר עם דבריו החריפים במשנ"ב נגד אותם שאינם מוציאים את הציצית מחוץ לבגדים, והח"ח ענה לרב גוסטמן שמה שכתב במשנה ברורה הוא התכוון נגד אלו שבדרך כלל מוציאים ציצית ורק כשהולכים בין הגויים הם מכניסים את הציצית מחמת בושה, אך החפץ חיים לא התכוון שחובה להוציא ציצית ומי. שבאופן קבוע משאיר את הציצית בתוך בגדיו אין עם זה בעיה. (ע"כ דבריו).
רציתי לשאול מה דעת הרב בעניין, והאם אכן באופן גורף חובה על אשכנזים להוציא ציצית?
תודה ויישר כח!

תשובה:

סיפור לא הגיוני בעיני, ונראה שאיכשהוא הסתרס איש מפי איש, המשנה ברורה במפורש כותב בסי' ח ס"ק כו שמבטלים בכך את המצוה של וראיתם אותם, ועוד מרבה בשבח הענין. אז נכון שגם ממשיך ומדבר כנגד אלו החוששים מהגויים, אבל זו לא טענתו היחידה ונראה לי שגם לא העיקרית.

מקורות:

ז"ל המשנה ברורה שם:

ואותן האנשים המשימין הציצית בהמכנסים שלהם לא די שמעלימין עיניהם ממאי דכתיב וראיתם אותו וזכרתם וגו’, עוד מבזין הן את מצות הש”י ועתידין הן ליתן את הדין ע”ז, ומה שאומרין שהולכים בין הנכרים לזה היה די שישימו הציצית בתוך הכנף ואלו היה להם איזה דורון ממלך ב”ו שחקוק עליו שם המלך כמה היו מתקשטין בו לפני האנשים תמיד, וק”ו בציצית שמרמז על שם ממ”ה הקדוש ברוך הוא וכדלקמן בסימן כ”ד ס”ה, כמה מתכבד האדם הנושא שמו עליו ואמרו חז”ל הזהיר במצות ציצית זוכה ורואה פני השכינה. ומשמע מן הכתובים דהיהודים שישארו לעת קץ יהיו מצויינים במצוה זו, כמה דכתיב ובאו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי וגו’, ואמרו חז”ל ע”ז כל הזהיר במצות ציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים וכו’.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. איך זה שהשמועה אומרת שהגאון הגדול רבי הלל זקס שהיה נכד מרן החפץ חיים וחלק מתלמידיו הלכו והולכים עם ציצית בפנים,דווקא זה מסתדר עם הסיפור הזה?

  2. אינני יודע [אמנם אני בוגר ישיבת חברון אבל אינני זוכר איך הלך עם ציצית], אבל ממתי שמועות וסיפורים משנים לנו בקביעת הלכה, דברי המשנה ברורה הרי ברורים.

  3. אלו דברים תמוהים וגם לא חד משמעיים, כלומר הרב זקס אומר שהציציות היו תחת חליפתו הארוכה של הח"ח, זה עדיין לא אומר שלא היו חוץ למכנסיים. גם בהנהגתו של רבי משה אני רואה כאן כמה גירסאות, ומכל מקום אנחנו יהודים פשוטים ואין לנו אלא דברי המשנה ברורה המפורשים.

  4. מבלי להתייחס לסיפור הזה, או לשמועה, נכון או לא, מה שאני לא מבין בכל הסיפור הזה הוא מה ההיגיון שאדם שבד”כ הולך עם ציצית בחוץ ומחביא אותם מתחת לבגדים בין הגויים זה בעיה אבל אם הוא תמיד מחביא זה בסדר? משהו לא מסתדר לי עם זה!

  5. הכוונה שכאשר תמיד הוא הולך כך אין כוונתו להחביא והוא לא עושה זאת מטעמי בושה שזה בזיון, אלא שכך נוח לו יותר. בפרט לספרדים שצידדו שאולי זה נכון יותר על פי סוד. למנהג האשכנזים כוונת המקובלים שהבגד העליון – החליפה מכסה על הציציות.

  6. לגבי הציטוט מהרב זקס הוא טען שהוא לא יודע איך נהג הח"ח מאחר והוא אף פעם לא ראה אותו בלי הפראק שתמיד היה סגור. אך מובא שם מהרב זייציק שמשו של הח"ח, שהעיד שאכן הח"ח השאיר את הציציות בתוך המכנסיים. לגבי הנהגתו של רב משה לא ראיתי כמה גירסאות. ישנה גירסא אחת שאכן אישר אותה בנו רב ראובן שאביו הסביר את דברי המשנה ברורה כפי שמובא מהרב גוסטמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל