לתרומות לחץ כאן

האם גוי יכול לומר קדיש?

שאלה:

שלום רב,
האם גוי יכול לומר קדיש?

תשובה:

שלום רב,

הגוי יכול לומר יתגדל ויתקדש שמיה רבה! אבל השאלה היא האם יהודים יכולים לענות אמן על הקדיש שלו. בפוסקים לא ראיתי סיטואציה כזו. יש מחלוקת ראשונים האם עונים אמן אחר ברכה של גוי, כלומר, גם באופן ששמע את כל הברכה. השו"ע (סי' רטו סעי' ב') פסק כשיטת הרמב"ם שאין עונים ברכה אחר גוי כי הברכה אינה נחשבת לברכה כלל, ולא שייך לענות עליה אמן. אולם הרמ"א שם חולק וסובר שאם הוא שמע את כל הברכה ניתן לענות עליה. ויתכן שלדעת הרמ"א אפשר לענות גם על קדיש מפי גוי.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. מצד שני מצינו שמעיקר הדין יש שהתירו לאשה לומר קדיש מעזרת נשים, וגם אלה שאסרו זה משום פריצותא וכדו', ומאי שנא גוי שאינו מצטרף לדבר שבקדושה מאשה שג"כ אינה מצטרפת?

  2. בחוות יאיר,בשבות יעקב ובהתעוררת תשובה הם תמים דעים,שעל אף שבעצם אשה היתה יכולה להגיד קדיש,אבל משום סיבה צדדית לא עושים כן, מביאים 10 אנשים לחדר למקום מחוץ להיכל הבית כנסת ושם היא תגיד,ועל ידי זה לאביה(שלא השאיר בנים) בשמיים הטבה גדולה לנשמתו.הביאור הלכה פוסק -שבאם יש בשטיבלך ציור שאדם יש לפניו בחירה לענות או קדיש או קדושה,- אז עליו לענות קדיש, כלומר שזו התפילה העליונה ומובחרת על אף שבקדושה זה הכתר.אשה מאם יהודית היא הקובעת את היחוס היהודי,והיא בכלל המצוה של ונקדשתי בתוך בני ישראל בקידוש ד',והיא מחויבת ברובו ככולו של המצוות הקדושות,בכל המצוות לא תעשה שלהחזו"א זצוק"ל עיקר הקדושה והיראה נמצא בהלא תעשה ,היא יכולה להדפיס קדושה בחפץ בפיה וכו'וכו'.ומאידך מה זה שייך להשוות לגוי שאין כל זיק לקדושה ולדברים שבקדושה כלל.-וגם באשה היתר זה לא מצאנו רק לגבי קדיש שמציל את אביה מגיהנם,אבל על אמירת ברכו לא מצאנו, וזאת על אף שלפי המעשה של רבי עקיבא אם הבן של המתייסר בגיהנום, רואים גם את חשיבותו של הברכו.ואדרבא מסתימת הפוסקים בענין גוי,משתמע גם כן שחלילה לאפשר לגוי לעשות כן לעם קדוש.

  3. אשה ישראלית היא קדושה בקדושת ישראל,וכן כתכ בריש ספר נפש החיים שגוי לא יכול בכלל לפגוע ולפגום בעולמות העליונים אף לא בחטאים היותר גדולים,מה שאין כן יהודיה שכן יכולה.והרי כשאומרים קדיש איהיא גופא תפילה לרומם הבורא יתברך שמו וכו'וכו'לכל עולמות העליונים ,ולבטל כל הגזירות על עם קודשו ולהשפיע עליהם כל טוב בחזרה מהעולמות העליונים על עם ישראל,וגם המוכנות למסור את נפשו על קידוש ד'–ומה שייכות לכל הדברים הנעלים האלו לערל גוי שבכלל לא יכול להגיע עם חיצו -תפילתו לכל הדברים הנעלים האלו,כך שמעצם מהות התפילה אין לא כל שייכות לתפילה הקדושה ביותר שלנו שהיא עוד יותר מקדושת כתר.

  4. חז"ל אומרים שהמלאכים מקנאים בעם ישראל על כך שביכולתם להגיד קדיש.כלומר על אף שיש לעם ישראל סידר תפילות עשיר ב"ה -אבל בתפילה הכל כך נעלה של הקדיש שנקרא כך שבזה מתקיים ה"נקדשתי"על ידינו,בזה הם מקנאים.
    ולכאורה לפי כמע"ת שליט"א בהסתמכו על השוואה להרמ"א ז"ל בהלכות ברכות,היו יכולים לומר לרבותא שהמלאכים מקנאים אף בגוי שאומר קדיש.
    ושוב-מה שבברכות הרמ"א התיר,כי סוף סוף הגוי אמר אמת במה שאמר בתיבות הברכה,וניתן לאמת את ההודאה הזאת.אבל בקדיש שהיא תפילה יחודית לעם ישראל,שמקנאים בהם בגין זכות אמירת הקדיש הזה,ובו מחוללים בכל העולמות מהפיכה,עד שעל ידי זה רבי יהושע אומר שמבטלים בהקדיש כל הגזירות ומוחלים לעם ישראל ועל ידי הדבר שבקדושה הנ"ל שלא ניתנת לאומרה רק בצירוף עשרה מישראל קדושים. במחילה להדר"ג על האריכות בנושא,אבל הכאב בדבר לא נותן לי לעצור….. .רב תודות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל