לתרומות לחץ כאן

מתנה כששילמתי מראש על המשקפיים – ריבית

שאלה:

לכת"ר שלום וברכה ,
ביום שישי האחרון הייתי בחנות אופטיקה שם מתבצעת בדיקת עיניים ע"י איש מקצוע העובד בשת"פ עם החנות וכן ניתן להזמין משקפיים בהתאם לתוצאת הבדיקה .
בבדיקה יצא שאני צריך משקפיים , בחרתי מסגרת והוזמנו עדשות מסוג מסוים שאיש המקצוע המליץ לי לפי אופי עבודתי .
יצא סכום מכובד אותו שילמתי בכרטיס אשראי בתשלומים ..
לפני כמה שבועות בתי גם היתה באותה חנות – ביצעה בדיקה ורכשה משקפיים , שאלתי את המוכרת האם ניתן לרכוש תרסיס לניקוי עדשות שבתי ביקשה – אמרתי לה שבתי גם רכשה אצלם את המשקפיים וכו' , המוכרת הוציאה ערכה לניקוי משקפיים ונתנה לי במתנה .
חשוב לציין- שהתשלום בוצע באשראי בתשלומים , לא קיבלתי את המוצר לידי כי צריך לסדר על המסגרת שבחרתי את העדשות שיהיו מוכנות עוד שבועיים בערך .
גם בדיקת העניים ע"י המומחה לא שילמתי עליה כי ע"פ נוהלי החנות מי שרוכש משקפיים לא משלם על הבדיקה , החנות גם עובדת עם קופ"ח שאני חבר בה ( לא יודע אם זה משנה לעצם העניין )
כשחזרתי לביתי נזכרתי ששילמתי, קיבלתי הטבה -ערכה לניקוי משקפיים ובדיקה חינם ולא קיבלתי את המוצר לידי .
ברגע הרכישה הנחתי שמאחר ומדובר בעסקת תשלומים באשראי אין את הבעיה של הקדמת מעות וקבלת הטבה בתמורה שנחשבת ריבית דרבנן .
1-לאור הכתוב מעלה – אני בכל זאת חושש הרי שילמתי מראש , לא קיבלתי המוצר וכן קיבלתי הטבות , אני מניח שאין בעיה בבדיקת עיניים חינם כי זה נוהל לכולם – מי שמזמין ורוכש משקפיים פטור מלשלם על הבדיקה.
השאלה מה לגבי ערכת ניקוי משקפיים שקיבלתי מתנה כאשר אמרתי למוכרת שאני רוצה לקנות לבתי וכן מה לגבי בדיקת העיניים חינם במקרה של רכישה ותשלום על משקפיים ?
2-האם עסקה בתשלומים באשראי נחשבת לתשלום מראש , הבנתי שמחודש יולי 2021 ( למניין אומות העולם ) בתי העסק מקבלים תוך יום את הכסף מחברת האשראי , כלומר לא משנה אם תשלומים או לא , העסק מקבל את כל הכסף מחברת האשראי , האם זה נחשב כמזומן או הקדמת מעות במקרה זה ?
3- בתי כבר השתמשה בערכת ניקוי המשקפיים שקיבלנו במתנה , במקרה שחס ושלום יש בעיה של ריבית האם יועיל ללכת לחנות ולבקש לשלם על הערכה ויש בזה תיקון לבעיית הריבית ?
בנוסף -אציין שמסגרת למשקפיים יש בחנות ובחרתי – המוכרת שמה בשקית נייר עם הפרטים שלי ,הרי אם יש למוכר את המוצר אין בעיה של ריבית בגלל הקדמת מעות , אך במקרה שלי המסגרת לא חשובה כל כך כמו העדשות שתהיינה מוכנות עוד שבועיים ואולי העדשות בכלל לא ברשות המוכר אלא צריך להזמין , ומכאן עולה אצלי החשש .

תודה לכבוד הרב וכל הברכות

תשובה:

שלום וברכה,

המתנה שקיבלת מהאופטיקה לא קשורה להקדמת המעות. גם אם הייתה משלם עוד שבועיים, או שהמשקפיים היו מוכנות היום, הם היו נותנים לך מתנה את הערכה לניקוי משקפיים. וניכר לעין כל שהערכה לא באה בגלל ששילמת מראש אלא בגלל שקנית מהם משקפיים, ולכן אין כאן חשש ריבית.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל