לתרומות לחץ כאן

השתתפות הדיירים בהוצאות חידוש המעלית

שאלה:

שלום וברכה,
אנו גרים בבנין בן 7 קומות כאשר בקומת הכניסה גרים שני דיירים, ובקומה 6 גרים 2 דיירים בקומת פנטהאוז ולכל דייר 2 קומות בדירה אחת. כמו"כ יש בבנין קומת מחסנים וחניון תת קרקעי.
בעלי הדירות בקומה 6 סגרו את הקומה הנוספת שלהם לדירה נוספת ללא אישורים וללא בקשת רשות מהשכנים.
מתחילת הבנין היתה ועדיין ישנה מעלית, כיום לאחר הרבה שנים המעלית יצאה מכלל שימוש ועובדת עם הרבה תקלות – היתה החלטה ע"פ המלצת אנשי מקצוע להחליף את המנוע, הכבלים, לוח פיקוד ותא המעלית – זה כמעט כמו מעלית חדשה לגמרי.
לפנינו ג' שאלות:
א) האם הדיירים בקומת הקרקע צריכים להשתתף בהוצאות המעלית. אם בכלל? ובמידה והדין שחייבים בכמה?
ב) כיצד עלינו לערוך את החלוקה האם לפי שימוש כאשר הקומות התחתונות משלמים פחות והקומות העליונות יותר, או לפי גודל הדירות, או כולם שווה בשווה?
ג) מכיון שהדיירים בקומה 6 פיצלו את הדירות ללא אישור הדיירים האם אפשר לחייב אותם בשל כך חיוב נוסף (היו מהשכנים שטענו שודאי שחייבים כמו שני דירות, אך אולי לחייב אותם ביותר מכך כי מעיקרא לא היתה שם דירה, והבלאי והתחזוקה שנוצרו זה ע"ח כל הדיירים).
לתשובתו של הרב אודה מאוד

תשובה:

שלום וברכה,

הדיירים של קומת קרקע חייבים לשלם בהשתתפות חידוש המעלית – גם אם אין להם שימוש במעלית כלל.

הדיירים בקומת פנטהאוז שחילקו את הדירה שלהם לשני יח"ד, אם היח"ד הנוספת בגודל שתי חדרים ומעלה, חייבים לשלם מחיר כפול – פי שניים מכל דייר. והתשלום הכפול מוטל על המשכיר ולא על השוכר. אם היח"ד קטנה משני חדרים, ישלמו העליונים תוספת של שני שליש עבור כל יח"ד נוספת בבניין. 

אם נהוג אצלכם שתשלום ועד הבית מתחלק לפי דירות, חייבים כל הדירות לשלם בשווה – כולל היח"ד שנוספו [אם הם גדולים משני חדרים]. אם נהוג שמשלמים תשלום ועד הבית לפי מ"ר כל דייר ישלם לפי מ"ר שיש לו בבניין.

בהצלחה. 

מקורות:

יש מחלוקת של הדיינים האם דיירי קומת קרקע שאין להם שימוש במעלית חייבים להשתתף בהוצאות המעלית, ונהוג כיום שמשלמים. וכל מחלוקתם רק לגבי הוצאות השוטפות, אבל הוצאות של תיקון המעלית וביטוח מעלית, לכו"ע חייבים לשלם, כיון שהשתעבדו לגור בבניין עם מעלית.

אם גובים תשלום ועד הבית לפי דירות, השכנים שהוסיפו יח"ד לבניין חייבים לשלם מחיר כפול, אלא שאם היח"ד הנוספות הם קטנות מאוד – מתחת לשתי חדרים,  ישלמו שני שליש עבור כל תוספת יח"ד.

תשלום על חידוש מעלית, אין זה הוצאות השוטפות, ולכן מוטל על המשכיר ולא על השוכר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל