לתרומות לחץ כאן

חז"ל נותנים יחס מועדף לנשים על פני גברים?

שאלה:

אשמח להלכות שבהם רואים זאת והמוסיף הרי זה משובח

תשובה:

שלום וברכה

למען האמת אני חושב שהשאלה לא מדוייקת מבחינה רעיונית, והיא גם נובעת משגיאה מסויימת ואסביר. 

בעצם שאלתך באה כסוג של הפוך על הפוך לאלו שטוענים שהיהדות מפלה את הנשים לרעה, הן לא מצטרפות למנין, הן פטורות ממצוות שהזמן גרמא ולכן הן גם מברכות שעשני כרצונו והגבר מברך שלא עשני אשה, ועוד. ואז אתה אומר אראה לכם שזה הפוך.

האמת שלא זה נכון וגם זה לא נכון.

כולנו עבדי ה', כולנו אפס מוחלט ביחס לבורא ורצונו, כולנו עושים את המוטל עלינו באהבה ומחוייבים וזכאים ורוצים לנצל את כל הכוחות הנפשיים שלנו למען הגשמת היהודים להיות דבקים בה' יתברך כל אחד מהמקום שלו וממה שמוטל עליו.

אז אם בגבר ה' נטע תכונות של "חוץ", יותר התנהלות שכלתנית ופחות רגשית וגם פחות פרקטית, באשה הוא נטע יותר יכולות רגשיות נפשיות והמון פרקטיקה, ולכן הגבר יותר עוסק בלימוד תורה, והאשה יותר מופקדת על כל הרוח והנפש והעומק של החיים עצמם, בגידול הילדים, בחוסן הנפשי של כל המשפחה וכו'.

כולנו יודעים שחז"ל הדגישו לא פעם שבכל המצבים הקשים בעם ישראל, הנשים הן אלו שבתושייתן ובעיקר בליבן וביכולות והתעצומות הרגשיות שלהן, היו אלו שעמדו בפרץ והן אלו ששימרו את לב העם ויצרו את תקומתו. כך בנושא של אברהם ושרה, כך אצל יהודית ויעל, וכך במצרים ב"מראות הצובאות" ועוד, כך בבנין המשכן, ומכאן כל הנושא של בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו, וכך תמיד. בכל בית יהודי, האשה נקראת עקרת הבית – עיקרו של בית.

העולם המערבי היום באיוולתו, מצד אחד מדבר על אינדבדואליות וכו' לכל אדם, ומצד שני ממסמס ומתעלם מכל הנושא ומכל ההבדל הגברי והנשי ומבקש שוויון כביכול, אבל השוויון הזה בסך הכל מדכא יכולות, מדכא כישורים חוזקות ותפקידים. התפיסה הזו שאין קשר למי אתה ומה החוזקות שלך, יש "לאפשר לך" כביכול לעשות הכל, היא חסרת הגיון וטעם, מכיון שגבר צריך להיות גברי ואשה נשית, וכל אחד לעבוד עם הכוחות העצומים שניטעו בו כדי לבנות עולם גשמי ורוחני כאחד.

לכן, בכל הדורות, כאשר עמים שלמים דיכאו נשים והיפלו לרעה וכו' וכו', בעם היהודי תמיד האשה היתה בעל מעמד שווה, בעל מעמד של כבוד, וכולם הללו אותה ואת מעשיה. כך במזמור אשת חיל, כך בכל מאמרי חז"ל הנוגעים בענין, כך בציווי התורה כמבואר ברמב"ם, שיהיה כל אדם אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו. הדברים הללו נאמרו בימים בהם אף אחד בעולם לא ראה מקום לכבד נשים. בודאי לא במקומות בהם היה חי הרמב"ם.

חשוב לדעת זאת, ולהיות גאים בתורה שלנו, שנותנת מקום שווה לכל אדם, כי כולם שווים לפני המקום, ועל זה אמרו חכמים, "אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת".

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ביקשתי כי הטענות שלהם הם שובניזם ופטרכאלי ועוד, עכשיו יש מקומות שעל פניו כך זה נראה אך מכיוון שיש ויש מקומות שסותר הפך אותם טענות ממילא נסתר כל טענות נגד היהדות והתורה ולכן נראה לי שהדברים חשובים

  2. אינני יודע לאיזה מקומות כוונתך, אבל אם תעיין בדברי אני טוען שהכל הבל, תפקידים שונים אינם שובניזם והנשים מוזכרות לשבח מיוחד בנושאים הכי מהותיים בהיסטוריה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל