שאלה:
כשנוגעים במקומות המכוסים חייבים בנטילה וכן כשנוגעים במלמולי זיעה. האם זה אותו הלכה? כלומר שסיבת החיוב נטילה בנגיעה במקומות המכוסים זה בגלל מלמולי זיעה, ואין מקומות מכוסים בלי מלמולי זיעה ואין מלמולי זיעה במקומות שאינם מכוסים, או שזה שני הלכות נפרדים, ויש מקומות מכוסים בלי מלמולי זיעה שמחייבים נטילה ויש גם מלמולי זיעה במקומות הגלויים שמחייבים נטילה?
תשובה:
בשו"ע בסימן ד סעיפים יח-יט מבואר שהנטילה בנגיעה במקומות המכוסים היא בגלל מלמולי זיעה והיינו הך. ומכאן הדיוםן בכף החיים שם ס"ק פה ועוד, במי שרחץ גופו היטב ונגע עתה כשאין זיעה, אם חייב ליטול ידיו, ולמעשה נהגו להחמיר בכך, ראה הליכות שלמה פרק כ אות טו בשם הגרש"ז אויערבך, וראה רב פעלים ח"ב סי' ד שנראה מדבריו שבנגיעה ברגלים יותר יש לחשוש בזה כיון שלפי המקובלים שם שורה טומאה יותר ויש בזה בנותן טעם ליטול ידיו גם ללא הטעם של מלמולי זיעה.
יום מבורך.
יישר כוח על התשובה המהירה.
האם כל מקומות מכוסים יש בהם מלמולי זיעה? האם אין שום מלמולי זיעה במקומות שאינם מכוסים?
זה כלל, ויש יוצא מן הכלל, ולכן אם אדם נגע במקום טינוף אף שאינו מכוסה, ודאי יטול ידיו.
השאר תגובה