לתרומות לחץ כאן

נטל ידים בברכה ורואה שאין לו לחם

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
חזרתי מהשיעור בבית ספר ונטלתי ידיים ברכתי על נטילת ידיים ואז נכנסתי לכיתה באתי להוציא את הלחם ושכחתי אותו בבית… אחרי שעתיים קיבלתי את הלחם מה לעשות?

תשובה:

שלום וברכה

יש ליטול שוב ידים בברכה, הרי היה הפסק והסיח הדעת גמור.

לגבי השאלה האם היתה זו ברכה לבטלה, ידועים דברי הריטב"א שמחדש שאם אדם בירך על נטילת ידים ואז התחרט והחליט לא לאכול, אין זו ברכה לבטלה, כיון שבשעה שנטל ובירך היתה דעתו לאכול ונמצא שהיה מחוייב בברכה וכדין נטל ובירך. האחרונים כולם דנו בדבריו ופלפלו לכאן ולכאן בראיות שונות, אבל ודאי ניתן בעת אונס כזו לסמוך על דבריו ולא להצטער על נטילה זו שיצאה לבטלה.

ראה כאן מאמר נרחב בענין זה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ראשית חשוב להדגיש שאדם שקורה לו מקרה כזה שנטל ידים עם ברכה ומסיבה כלשהיא אין לפניו לחם, מיד יקח בידו פרי או ירק ויטבול במים ויברך ברכת הפרי ויאכל אותו, כך מציל עצמו מברכה לבטלה לפחות לדעת אותם ראשונים המצריכים נטילת ידיים בברכה לטיבולו במשקה , ולאחר מכן עליו לאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" על הצד שאכן ברכתו הייתה לבטלה.(פתרון זה הובא ע"י הגאון הרב אופיר מלכא)

  2. עצה יפה, אבל הגדרת אותה כמו חובה גמורה וזה לא נכון, כמו שביארנו. כמו כן מסופקני אם יועיל, הוא הרי נטל לצורך אכילת לחם ולא לצורך אכילת הפרי.

  3. ההגדרה שלי הייתה חריפה מדי, אכן מדובר בהמלצה ולא חובה.
    לגבי נטילה לצורך הפת, כיוון שמדובר בנטילה הנצטרכת לאכילה בין אם אוכל לחם בין אוכל פרי רטוב חייב ליטול אז נראה מועיל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל