לתרומות לחץ כאן

צורת הארץ

שאלה:

שלום רב.
זה עתה הראו לי סידרת סירטונים ביוטיוב של רב ( כך הוא מתואר בערוץ) שנותן שיעורים או מרצה בפני ציבור אודות צורת הארץ. בסירטונים הוא טוען ומביא דברים מדברי המפרשים על התורה וחז"ל שהארץ שטוחה ולא בצורת כדור. יש גם מי מהציבור שמנסה להתווכח עם הרב אבל ברור שאין לו את הכישורים המתאימים להתווכח עם הרב.
לי ידוע וברור מאז ומעולם שהארץ היא כדור. אך מכיוון שאינני למדן גדול רציתי לדעת אם יש מי מפרשני התורה או מחז"ל שטוען את הטענה הזו. האם בכלל יש ויכוח בחז"ל בעיניין.

תשובה:

שלום וברכה

זה שהארץ כדור זה ניתן לראות היום בכל תמונת לווין פשוטה. לגבי השאלה האם הדבר היה ידוע לחז"ל או לא, אין לי כרגע תשובה ברורה, בזוהר הקדוש מובא שהארץ היא כדור כידוע, אבל יתכן שלא כל חכמי התורה בכל הדורות ידעו זאת. הרמב"ם בס' מורה נבוכים כותב שבכל עניני המדע חכמי ישראל סמכו פעמים רבות על ידיעות המדע שהיה בזמנם, התורה אינה מדעי הטבע, ואין סיבה לחשוב שחכמי התורה היו בקיאים בכל חכמות הטבע שלא היו ידועות בזמנם, ככל שאין לזה נגיעה עם התורה והמצוות, ואין בכך כדי לגרוע משהו מכבודם. הם היו בקיאים באופן מפליא בחכמות הנוגעות לתורה, כמו אסטרונומיה ומתימטיקה, כיון שנצרכו לזה לקידוש החודש ועוד, אבל מדעי הטבע כמו צורת העולם, כח המשיכה ועוד, לא בהכרח היו ידועים להם מעבר למה שידעו חכמי זמנם בענין זה. אלו דברי הרמב"ם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. "תמונת לווין" לא משנה כלום כי הם מערערים על כל הנחות היסודות המקובלות ולדעתם כולם משתפים פעולה במזימה בינלאומית כבר מאות בשנים ולכן התמונות ערוכות.
    ראיתי שיש מי שמנסה להראות מחז"ל עצמם ההפך
    https://drive.google.com/file/d/1uhDiSQKclZaWAqb4ejL_6oHnTEHiAWYA/view?usp=sharing

  2. מי שמתווכח היום עם הענין הזה הוא שוטה מופלג, זה יכול להיות אדם בעל ידע תורני אבל הוא בכלל תלמיד חכם שאין בו דעת…כל הנושא של הקונספירציות למיניהן זה יכול להיות בעניני קורונה וכדומה, נובע מאיזו שהיא חרדה או סטיה בנפש.
    הספר שצירפת טוען שחקר החלל היום טוען שהארץ שטוחה, אינני מבין על מה מדובר ברור שכולם יודעים היום שהיא כדורית ויש ישוב בכל חלקיה.

  3. איני מבין מספיק בבריאות הנפש אך גם איני יודע אם כבודו נחשף ממש לתעמולת ה"שטוחיסטית" או דברי אנשי "מח"צ לקורונה" (לא קונספירטורים בכלל אלא אנשים מ"הקצפת" האקדמית שמתנגדים להתנהלות ולחיסון) כי יש הרבה אנשים נורמטיביים שיראו את דבריהם (אם זה עולם שטוח אז זה יכול להיות הרצאות "מכובדות" של כמה שעות מבעלי ידע בפיזיקה, וגם כנסים בינלאומיים שלהם) ויתבלבלו מטענותיהם כי הם אכן מבלבלות אדם חסר השכלה בפיזיקה וזה לא מראה על סטיה נפשית כלל לדעתי,
    ורק להבהיר – לי אין קשר לתאוריה הזו…

    בנוגע לספר, לא קראתי ולא ממש מעניין אותי, אבל לא סביר שמי שרוצה ע"י הספר להוכיח את המודל ההליוצנטרית יכתוב ש"חקר החלל טוען שהארץ שטוחה"…
    כנראה אי הבנה

  4. לא דיברתי על התנגדות לחיסונים, למרות שאני סבור שזה גם קשור לזה, אלא על תיאוריות "הבונים החופשיים שמפזרים וירוסים בעולם כדי לשלוט על האנושות…" יש אנשים שהראש שלהם עובד בצורה הזו.

  5. פסחים צד במחלוקת השניה שהיה לחכמי ישראל לחכמי העולם. איפה נמצאת הרקיע חכמי ישראל השמש מתחת לרקיע ביום ובלילה מעל לרקיע ע״פ הפשט מובן שחכמי ישראל סברו שהארץ שטוחה. והודה להם רבי לחכמי העולם שעל פניו נראה שהם צודקים מעיינות בלילה רותחין מהחמה שחיממה אותם בלילה
    ורבי הקדוש "נראין דבריהם מדברינו"
    נראין! בעין המציאות שכך הדברים שהארץ עגולה עד שיתגלו אחרת .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל