לתרומות לחץ כאן

לימוד שפות זרות

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

לפעמים בשיעורי אונליין יש דברים שאני חושב לפי עניות דעתי שיש קצת בלבול ולא מדברים נכון ומדובר כאן השקפת החיים.

כגון לא פעם אחת ראיתי מגיד שיעור שאינו מדבר שפות אלא רק העברית או ארמית שחייבים ללימוד וגינה הדבר זה של יכולת לדבר שפות ושהשפות זרות מטמאים האדם ויותר טוב לא לדעת ואף מברך את עצמו על חסרונו.

והכי על זה אני שואל כאיש מודה לאמת, האם כן הנכון?

האם שפה מטמא אדם או חסרון התנהגותו כראוי? לי זה נראה הגזמה ממש.

כי יכול להיות לאיש לדעת עברית ולדבר כחילוני באופן שגרתי יותר ואפשר להיות יהודי טעם אמריקאי שבקושי יודע עברית ורק לשון הקודש ולהיות תם היות שהדבר תלוי בהתנהגות.

ואם היה דבר כ"כ רע מדוע גאוני עולם הסנהדרין היו יודעים שבעים לשונות?

הגם תוכל לתרץ כמה תירוצים על זה אבל סוף סוף אם היה מטמא אדם ודאי לא היו עושים ולא היו מתייחסים לזה גמילה, אלא להסתיר זה .

לכן אף שלא ספק לשון הקודש מעלה על כולם ביחד, ואין שווה. מ"מ לא נראה שמעלה או מוריד אם האדם מדבר נקי ואדרבה יכול לעזור לפרנסה ואולי גם שידוכים כי מי יודע איפה שידוך של אדם? ואם לא ידבר שפה איך ידבר עם בחורה? וגם יכול להיות כמה תועלות בזה.

לכן ודאי אין צורך ללמוד שפה אבל מי שיכול או לבו חפץ בזה כל עוד שלא יהיה ביטול תורה אין בזה חסרון.

מה דעת כבודו?

תודה

תשובה:

ר' יוסף ידידי אני מסכים איתך לגמרי, ואצלכם בארה"ב ברור שאין מקום לאי ידיעת השפה האנגלית, בלי ידיעת שפת המקום אי אפשר להיות מעורה בין הבריות ולהתנהל בכל תהלוכות החיים, אצלנו בארץ ישראל נהגו בתלמודי התורה בדרך כלל שלא ללמוד שפות זרות, לא בגלל ענינים של טומאה וטהרה שזה כמובן שגוי כמו שכתבת, אלא גם קצת מתוך מחשבה על ביטול תורה, ובעיקר כך השתרש מגדולי הדורות הקודמים שחששו בזה מהמשכילים שפתחו באותם ימים בתי ספר בירושלים ומשכו את לבבותיהם של הילדים לחילוניות והיה רצון להבדל מהם. היה גם חרם בירושלים על לימוד שפות זרות לילדים מהסיבה הזו. אמנם הבנות לומדות ויודעות היטב, מתוך הצורך לסייע לפרנסת הבית, בהיות העל אברך. וכל אחד יעשה בזה לפי צרכיו השונים.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א,

    כבודו אמרת "היה גם חרם בירושלים על לימוד שפות זרות לילדים מהסיבה הזו" – האם היום בטל חרם זה ורק הי לשעתו?

    מאוד מתפעל על זה!! לא ידעתי שהגיע לכך מפני ההשכלה, מדוע לא מנו איש חרדי מן איזה שהיא מדינה שרצו לדבר שפתה כמו אנגלית, לעשות חרם זה חמור.
    מ"מ הם ידעו מה שעשו וכאן זה רק שאלה בעלמא.

  2. היום החרם בטל, ראשית ירושלים התרחבה מחוץ לחומות וזו סיבה להקלה, שנית הסיבות בטלו, שלישית בא לכאן ציבור עצום שמגובש כקהילות שונות שלא היו כאן בזמן החרם ועוד, אבל עדיין הדבר נשאר כסוג של מנהג כזה.
    את שאלתך השניה לא הבנתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל