לתרומות לחץ כאן

פונדקאית

שאלה:

נשאלתי על ידי איש מדע חשוב איך ההלכה מתייחסת לאמא פונדקאית -שמכניסין ברחמה זרע וביצית של זוג אחר והולד מתפתח אצלה . האם דבר זה מותר? וגם אם עשו את זה מי נחשב האמא וכו'. אשמח לקבל כיוון .
תודה ותבורכו על התשובות הבהירות.

תשובה:

שלום רב,

האם הדבר מותר: התשובה היא כן. אין בזה איסור הלכתי למרות שיש מורכבות עם ההשלכות: מי נחשבת לאמא של היילוד.

הפוסקים דנו במקרה כזה מי תחשב לאמא של הילד. אין הכרעה, יש נוטים לומר שהאם היולדת – קרי הפונדקאית היא זו שנחשבת ליולדת, ויש נוטלים לומר שבעלת הביצית היא היולדת. אין ראיות ברורות לשום צד ולכן, ההכרעה היא שזה ספק. ולכן כאשר אחת מהן אינה יהודיה עושים גיור מספק.

עוד השלכה יש לסוגיה הזו. הגרש"ז אוירבאך (ראה במנחת שלמה סי' צז) נטה לומר שממזרות לא בהכרח נוצרת מביאת איסור, אלא מילד שנולד ע"י בני זוג שהם אסורים זה לזה. לכן, על הצד שהאם הפונדקאית היא נחשבת לאם נמצא שהילד נולד מזרע של גבר אחר עם אישה אחרת, ואם היא נשואה הרי שלדעתו יש כאן חשש ממזרות. לכן לעולם לא לוקחים פונדקאית שהיא נשואה, אלא או יהודיה רווקה או גויה ועושים אח"כ גיור מספק.

הסיפור שהתפרסם על מה שקרה באסותא, הוא עצוב מכל ההיבטים כמובן. אבל בנוסף, גם מההיבט הזה, שיש לילד הזה צד ממזרות שהרי האישה היולדת היא נשואה.. למרות שהלכה למעשה אני מניח שאפשר להתיר אותו משום שיש כאן ספק ספיקא – ספק אחד האם בכלל היא נחשבת לאם היולדת, וגם אם כן, ספק האם הלכה כדעת הגרש"ז משום שרבים החולקים עליו (אגרות משה ועוד פוסקים). ובנוסף, יש צד שהאב אינו יהודי. אמנם אני מניח שהרוב המכריע של המטופלים שם הם יהודים אבל עדיין יש מיעוט שאינם יהודים (ובגוי אין ממזרות). עדיין אפשר לפלפל בסוגיה זו משום שלא ברור האם אומרים ספק ממזר מותר מן התורה בספקא דדינא – והספיקות כאן שתיהן הם ספד"ד. בתשב"ץ נקט בפשיטות שלא אומרים בזה ממזר ודאי ולא ספק. בשו"ת רע"א הסתפק בדבר, ובשו"ת באר יצחק הוכיח מהגמ' של מעשר בהמה שאומרים ממזר ודאי ולא ספק גם בספד"ד. מ"מ מאחר שיש שתי ספיקות אפשר להתירו לקהל לכו"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל