לתרומות לחץ כאן

בחירות – ויואל משה

שאלה:

רציתי לדעת, מה התשובות של הרבנים האומרים להצביע לעומת כל האיסורים שמונה בכך בספר ויואל משה . ומדוע אין ספר המפרט לעומתו? בתודה.

תשובה:

כל מה שדן ומונה הויואל משה אינו דברים נפרדים, הכל בעצם מסתובב סביב אותה נקודה שממנה מסתעף הכל, והוא המבט על עצם השותפות הזו, האם זה נחשב שותפות עם רשעים והכרה בהם, או שזו התנהגות נכונה ומתאימה כשבאים להציל מידם. נקודת המבט הזו מגדירה את כל המסתעף לכאן ולכאן. לכן, גם הספר ויואל משה למרות חזותו החיצונית כביכול הוא ספר הלכה, הוא בעצם לא כזה, הוא ספר שמביע עמדה השקפתית וכחלק מעבודתו המוסרית הוא מונה את האיסורים הנגזרים מנקודת מבט השקפתית זו. לסיכום, אם היה מודה לנקודת המבט החולקת, היה מסכים גם הוא שאין ממ בכל האיסורים שהוא מונה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אגב, זה לא מדויק להגיד שאין ספר שעונה על טענותיו. יש אחד כזה. לא זכור לי כרגע את שמו אואת שם מחברו. אבל זה קיים. כמובן שאין בזה כדי להכניס ראשי בין ההרים ולהכריע אלא רק לגלויי מילתא שיש את ספרו ויש את הספר הנגדי וכדרכה של תורה.

  2. ברם,יש גם את הספר בעיות הזמן-מאת הרב הגאון הגדול ר' ראובן גרוזובסקי זצ"ל ראש ישיבת קאמניץ בפולין,וראש ישיבות בית מדרש גבוה -ותורה ודעת-חתן של הרב ברוך בער זצ"ל בעל ברכת שמואל -שעל עצם הנקודה הזאת כותב מאוד חד וחריף יעו' שם.

  3. ומסקנתו שם כמובן להשתתף בבחירות רק לא לעשות זאת בשמחה אלא כמי שכפאו שד ולהציל מידיו, ושלא לרדוף את הנטורי קרתא המתנגדים כי בסך הכל אכן יש בעיה בדבר וזכותם לחלוק.

  4. יסלח לי כבודו אבל ויואל משה זה לא רק ספר שמסביר עיניני השקפה (היינו אמונה) אלא גם עניני הלכה.
    לגבי ה"שותפות עם הרשעים והכרה בהם" וכי להצהיר אמונים למדינה זה לא "הכרה במינות" (כי עצם קיום המדינה היא כפירה ומרידה בהקב"ה ותורתו), וכי לקחת חלק בהנהגת המדינה ובחוקיה זה לא נקרא השתתפות במרידה בבורא עולם??? זה מה שעושים, אתה יכול להגיד שאתה לא מכוון כך אבל זה לא יותר ממי שמשתחוה לע"ז ומכון בלב לקב"ה שבודאי הוא בדין יהרג ואל יעבור.
    לפי דעת הויואל משה אסור להצביע בבחירות גם אם היו מצילים את כל היהדות באופן הזה וזה לא משנה איזה "כוונות" יהיו לחברי כנסת, וכל שכן שהחברי כנסת מתכונים באמת למה שאומרים ורוצים במדינה (אלא שרוצים שתהיה יותר דתית אבל בעצם המדינה רוצים).

  5. קודם כל בעיות הזמן יצא הרבה שנים אחרי פטירתו של הרב גרוזובסקי וברור שיש לחוש לזיוף מצד אנשי המפלגות.
    אבל חוץ מזה הרב גורוזובסקי מעולם לא התיר למעשה להשתתף בבחירות רק אמר ש"אולי אפשר" ב"כמה תנאים" (שאף פעם לא קוימו) להשתתף בבחירות.
    כמובן שהוא לא עלה מעולם ספר ויואל משה כי נפטר עוד לפני שיצא לאור הספר ויואל משה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל