לתרומות לחץ כאן

פועל ששבר מסופון תוך כדי עבודה

שאלה:

בס״ד
שלום רב יש לי ocd מלא זמן וגם בזמן האחרון בנוגע של גזל עבדתי בעבודה אם סוג של מסופון יש בו מסך כזה והבעיה שהרבה מהמסופונים סדוקים ונפל לי היום ואני לא יודע אם זה אני גרמתי לסדקים או לא כבר פעמיים או כמה פעמים על מסופונים אחרים אמרתי להם שאולי אני שברתי כי באמת אולי אני שברתי ועל האחד של היום אני לא יודע ואני לא רוצה כל פעם שנופל לחשוב שזה אני השאלה שלי אם על היום אני צריך להגיד ?

תשובה:

שלום וברכה,

אם לא ידוע לך שנשבר מהנפילה שלך, והנפילה שלך לא הייתה בצורה שודאי מזיקה אתה פטור מלשלם. 

בנוסף, גם אם נשבר מהנפילה שלך, אם לא עשית מעשה חריג אלא נפל תוך כדי עבודה רגילה יש מקום לפטור אותך וצ"ע לדינא – ראה במקורות. 

מקורות:

בשו"ת חוות יאיר כתב שאם יש מנהג שלא לחייב עובד על נזקין שנעשו בגלל העבודה, יכול המעביד לומר שאני מהמיעוט שגובה נזקין מהעובד והמנהג לא פוטר את העובד, אבל אם זה נזק קטן ורובא דרובא לא מקפידים לא ניתן לחייב את העובד, ובטלה דעתו של בעל הבית. ויתכן שעובד שמסדר מסופונים שרגילות שנופל תוך כדי עבודה והמנהג שלא מחייבים על כך. סניף נוסף יש להביא מדברי הרמב"ם (הלכות אישות פכ"א ה"ט) "האשה ששברה כלים בעת שעושה מלאכותיה בתוך ביתה פטורה, ואין זה מן הדין אלא תקנה, שאם אין אתה אומר כן אין שלום בתוך הבית לעולם אלא נמצאת נזהרת ונמנעת מרוב המלאכות ונמצאת קטטה ביניהם". הרמב"ם דיבר על אשה בבית בעלה ויש לדון האם דין זה נאמר גם על פועל, אולם יש קצת סמך לדבר שנזק שמקובל שלא לחייב את הפועל. ולדינא אין לסמוך על זה ויש לבקש מחילה מהמעביד או להתנות מראש על כך. אבל במקרה שיש רק חשש ולא ידוע שאתה שברת, אין חובה לשלם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל