שאלה:
שלום רב. קראתי כמה ספרים בנושא של אישה שהוחזקה לראות ג פעמים מראות טהורים אחרי הרגשות שאינה צריכה לבדוק מכאן ולהבא אחרי הרגשה כיון שרגילה לראות מראות טהורות, אלא מלשון הכתוב לא היה ברור לי האם צריך לעשות חזקה על כל סוג של הרגשה או למשל אם הוחזקה בזיבת דבר לח יועיל גם לפתיחת פי המקור או זעזוע גוף.
תשובה:
שלום וברכה
לכאורה פשוט שודאי לא יועיל, שכן לדעת החתם סופר למשל זיבת דבר לח אינה הרגשה כלל, ואם כיצד זה יוכיח על פתיחת פי המקור שזו ודאי הרגשה, כמו כן החכמת אדם כלל קיג חלק לגמרי על הרגשת זעזוע הגוף, ואם כן לדבריו הרגשה כזו לא תוכל להוכיח כלום לענין זיבת דבר לח או פתיחת פי המקור. ממילא נשאר הדיון רק לגבי אשה שהוחזקה בפתיחת פי המקור ג' פעמים שזו ודאי הרגשה, אם יועיל גם לשאר מיני הרגשות. וגם בזה נראה שלא יועיל, שהרי בשו"ת נודע ביהודה סי' קיח-קיט הובא מדברי בן המחבר, שלא החמירו אלא בהרגשה שיש בה גם תחושה של לחות, שיצא ממנה משהו, ממילא לדבריו הרי לא חוששים בהרגשת פי המקור לבד, ושוב נמצא שלדבריו אין בכך כדי להוכיח לגבי זיבת דבר לח… סופו של דבר נראה שצריך שתוחזק באותה הרגשה ג' פעמים ויועיל לאותה הרגשה בלבד.