לתרומות לחץ כאן

אישור מחלה פיקטיבי

שאלה:

בוקר טוב הרב. שאלה: האם מותר להוציא חופש מחלה לא אמיתי כדי לעבוד שבוע בשיפוצים להרוויח כסף שחור? ומה הגדר המותר באופן כללי להוציא מחלה? אם סתם רוצה לנוח יהיה מותר? יש לציין שהתשלום על מחלה הוא מהמעסיק.
ועוד שאלה: האם מותר לשקר בביטוח לאומי כדי להוציא קצבה חודשית וללכת לכולל?

תשובה:

שלום וברכה,

 אסור להוציא אישור מחלה פיקטיבי, ואם העובד לא הובחן כחולה לפי כללי הרפואה אסור לו להוציא אישור מחלה ולקחת דמי מחלה מהמעסיק.

כמו כן אסור להוציא כספים מהמדינה בניגוד לחוק, ויש בדבר משום איסור גזל. וגם אם מטרתו ללכת לכולל וללמוד אין היתר לגזול כספים כדי ללמוד בכולל.

בהצלחה.

מקורות:

החוק מגדיר מחלה – אי כושרו הזמני או הקבוע של העובד לבצע את עבודתו, הנובע על פי ממצאים רפואיים, "ממצב בריאות לקוי". ולכן אין לדרוש ימי מחלה אלא כאשר יש חולי. במקרים שלא היה מצב בריאותו של העובד לקוי, לא ניתן לקבל דמי מחלה. בספר פתחי חושן [פועלים פי"א הערה נא] עורר על הזלזול שיש היום בעניין חופשת מחלה – שבקלות משיגים תעודת מחלה, ויש בדבר משום איסור גזל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב
    יש מתפלל אצלנו שהולך עם מקל הליכה וצולע בעוד שיודע שמשקר לביטוח לאומי להוציא מהם כספים ואפילו הוציא קצבה חודשית קבועה מהם שהצליח לשקר להם ולרופאים וטענתו שרב אחד אמר לו שמצווה לקחת מהמדינה מחילה זה לא עיניני אבל יש מקור לדבריו יש מקור הלכתי שאומר שזהו גזל ?

  2. שלום, ודאי שאסור לגנוב מהמדינה. והרי זה גזל גמור.
    ציטוט מספר פתחי חושן חלק גניבה ואונאה – הערות פרק א – הערה ד. (הפתחי חושן היה מגדולי רבני העדה החרדית והרב וואזנר השתייך לחסידות סאטמר – מהמתנגדים למדינה).
    "וכל מה שדנו הפוסקים הוא להבריח ולא לשלם המכס, אבל להוציא שלא כדין מהמלך או מהממונים על ידו לאחר שבא לידו, נראה פשוט שאפילו בשלטון שאין בו משום דינא דמלכותא אין שום היתר, ובפרט כשצריך לשקר ולזייף לשם כך, וכמה נתחבטו האחרונים בענין העלמת מס הניטל שלא כדין, וכ"ש להוציא מיד הגזלן מה שלא גזל ממנו, ואף אם גזל מאחרים, וכי מפני שהוא גזלן מותר לגזול ממנו. ושמעתי שיש מורים היתר בזה, ולא ראיתי מקור לזה, וגם גורם להרגיל עצמו בגניבה.
    ראה מש"כ הגאון הרב ווזנר זצ"ל על גנבה מהמדינה.
    שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב
    ומש"כ מבוהל אחד דכיון שאין מתנהגים עפה"ת מותר לגזלם וא"כ אין להם בעלות כלל הוא דבר שאין ראוי להשיב, דחלילה להתיר איסור גניבה וגזילה ותולים עצמם לשוא באילן גדול, ואין זה לגדר דינא דמלכותא אם שייך כאן או לא, וגם אין שני הדברים תלויים זב"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל