שאלה:
שלום רב, הנני מבולבל מאוד בעניין זה, שאלתי בפסח האחרון בקו ההלכה שני רבנים, חד מהם אמר שהנוזל הינו חמץגמור והשני אמר שמותר לעשות בפסח, מחקירה קצרה, נראה שאין פסק ברור בנושא זה,
האם הנוזל מותר לעישון בפסח או לא? האם הוא חמץ גמור? אשמח לתשובה ברורה, שוודאי תהא לעזר לעוד אנשים.
תבורכו.
תשובה:
שאלתי אתמול את הרב עזרא לוינגר מומחה כשרות ותיק בענין זה, והשיב לי, שכיון שיש המון סוגים של תמציות וקשה מאוד לדעת ממה מורכב כל אחד, כל חברה פועלת באופן שונה, יש צורך בכשרות לפסח ובודאי יש צורך בכשרות לכל השנה.
בהמשך לתשובת הרב,
שאלתי את בעל החנות ואמר לי שישב עם הרב זריצקי ומישהו מטעם הרב רובין, כאשר כל החומרים מונחים לפניהם,ונאמר לו באופן נחרץ, דחומרים אלו אינם חמץ,
לצערי ,עם השנים למדתי, שהרבה פוליטיקה וענייני ממון יש בנושא הסיגריות לפסח, תשובתו של כבודו אינה מספקת אותי, אשמח לדעת מדוע דבר שמעורב בו חומר רעיל, כגון ניקוטין, ייתכן לומר עליו שהוא חמץ?
הרב זריצקי עצמו בעבר אמר כאן באתר שאין צורך בהכשר, ובמשך השנים חזר בו מכך כאן, כנראה שגם הוא נתקל בחומרים שונים, אינני יודע מה דעתו כיום. אני כן מבין שזה מצב דינמי ולא פשוט כל כך.
האם נוזל לסיגריה אלקטרונית שכשר לימות השנה צריך כשרות לפסח ג"כ?
כן.
בהנחה שהבעיה *היחידה* היא הניקוטין שממוצה ע"י אלכוהול שעלול להיות חמץ, ובהנחה שמדובר בנוזל לאידוי שאינו מכיל חומרי טעם כלשהם (יש דבר כזה), האם יש מקום להתיר?
אינני מבין בזה. לא יודע.
בהמשך לשרשור כאן.
להבנתי, כל האיסור בזה הוא משום שישנן תמציות שנותנות טעם בנוזל. השאלה שלי היא, האם ייתכן לומר שכוונת שהפוסקים ( כמו הרמב"ם ואחריו השו"ע) ש"כל שהוא" הוא ברמה מיקרונית ? אני שואל כיוון שהחמץ בחומר שנכנס לפה בעת השאיפה הוא מיקרוני, וסביר שאף במעבדה לא יהיה ניתן להבחין בו. האם הם דיברו במצב כזה?
ההנאה מחמץ היא לא מיקרונית, אתה נהנה מכל הנוזל.
מחילה. נניח ו 95% מהחומר הוא לא חמץ, איך ייתכן לומר שה5% שהם חמץ (והם ברמה מיקרונית) יחשיבו את כל הנוזל לחמץ?
בהחלט תערובת חמץ שאינה בטלה בשישים אסורה בפסח גם אם התערבה לפני החג.
עי' חזו"א שכתב שאם אפשר להפריד החמץ מהחומר אז אפי' שכרגע זה רעל יש בזה בעיה בפסח
זה לא רק אדים. פעמים רבות שיוצא נוזל מהפיה של הסיגריה ונשאר על השפתיים ועל הלשון. וכל מי שמעשן סיגריה אלקטרונית יעיד על כך.
תודה רבה
הרב יצחק יוסף בספר ילקוט יוסף חלק ב' על פסח כותב שאין צורך בהכשר והטעם לכך שהרי זה פסול מאכילת כלב
מועדים לשמחה
ותמשיכו שיהא לכם רק שאיפות טובות
איפה בילקוט יוסף?
אני רוצה להראות לחבר
תודה וחג שמח
גדולי הפוסקים חלקו על הנ"ל
גדולי הפוסקים חלקו על הרב יצחק יוסף
השאר תגובה