לתרומות לחץ כאן

להשתמש בהחזר של קופת חולים

שאלה:

שלום לרבנים שליט"א
רציתי לשאול אישתי לאחר לידה, הקופת חולים בה אישתי מבוטחת משתתפת בשכר לתומכת לידה בסך של 2000 שקלים. כלומר אם מביאים לקופה קבלה של תומכת לידה מקבלים החזר של 2000 שקלים. למרות זאת אישתי ילדה ללא כל צורך התומכת לידה. אלא שיש חנות למוצרי תינוקות שמוכנה לתת קבלה של תומכת לידה ובתמורה זאת קונים בחנות בסך של 2000 שקלים. האם הדבר מותר. או שנחשב גזל??

תשובה:

שלום וברכה,

יולדת שלא הלכה לתומכת לידה או שלא הלכה לבית החלמה, אסור לה להוציא חשבונית פיקטיבית ולקחת את הכסף למטרות אחרות. בתשובות אחרות הבאנו שילודת שיש לה זכות להחזר הוצאות של תומכת לידה מקופ"ח ומהבית חולים יכולה לקבל החזר כפול. אבל כאן שלא הלכה כלל לתומכת לידה לא יכולה להוציא תשלום כלל – ראה במקורות בהרחבה.

בהצלחה.

מקורות:

במשנה כתובות קא, ב מבואר שהמתחייב לזון את בת אשתו ואח"כ נישאת לבעל אחר וגם השני התחייב לזות את ביתה, יכולה הבת לקבל פעמיים מזונות, אחד זן ואחד נותן דמי מזונות. ומכאן יש ללמוד שאם יש ליולדת התחייבות כפולה למימון של תומכת לידה או בית החלמה וכדו' יכולה לקבל החזר כפול. כיון ששניהם חייבים לשלם את ההוצאה שהוציאה. וכתב בשו"ע חו"מ סימן ס ס"ג אם התחייב לזון את חברו יכול לדרוש ממנו דמי מזונות. ומכאן יש ללמוד שעובד שזכאי לתשלום נסיעות מותר לעובד ללכת ברגל או לחפש טרמפ' בחינם ולקחת את הכסף לעצמו. וכפי שאמר לי הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שלא אומרים ע"ד כן לא התחייבתי, אלא ההתחייבות קיימת בכל מקרה. 

בהגהות רע"א (שם) ציין לדברי הב"ש סימן קיד ס"ק ב, עי"ש שכתב שהדין שיכול לדרוש דמי מזונות חל רק אם יש לו מזונות ממקום אחר, אבל אם אין לו מזונות ממקום אחר לא יכול לתבוע תשלום. בביאור הדברים נראה, שאם סיבת החיוב קיימת אז יכול לדרוש דמי מזונות. אבל אם סיבת החיוב לא קיימת, כגון שאין לו מזונות ממקום אחר ולא רוצה לזון את עצמו, אין סיבת חיוב של מזונות, פטור המתחייב מלשלם לו דמי מזונות. והרי זה דומה לדברי הרמ"א בשו"ע חו"מ סימן ס ס"ג שאם מתה הבת אינו חייב לשלם עבור מזונותיה. כיון שסיבת החיוב לא קיימת לא חייב לשלם. אבל אם סיבת החיוב קיימת חייב לשלם אפילו שיש לה מזונות ממקום אחר. ולפ"ז בעובד שהולך ברגל או מגיע בחינם, הסיבה של חיוב נסיעות קיימת, ולכן חייבים לשלם לו נסיעות למרות שלא הוציא הוצאות. אבל אם עבר לגור ליד מקום העבודה, שאין סיבה לשלם לו דמי נסיעות, לא צריך לשלם לו דמי נסיעות.

וכמו כן ביולדת שאם השתתפה בקורס הכנה ללידה, או הלכה לבית החלמה יכולה לדרוש השתתפות משני מקומות. אבל אם לא הלכה כלל, הרי שסיבת החיוב לא קיימת, וה"ז שאינן לו מזונות ממקום אחר, שאינו חייב לשלם לו דמי מזונות. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל