לתרומות לחץ כאן

סתימה שנוצרה עקב שיפוצים

שאלה:

שלום רב.
אני גר בקומה א' בבנין בן 3 כניסות ובו 21 דיירים בסה"כ. הרחבתי את דירתי לפני כשנה וחצי. הבניה היתה סגירת מרפסת בדירתי והוצאת מרפסת חדשה כאשר החלל שמתחת למרפסת שייך לי לפי החוק להשתמש בו כמחסן. במהלך הבניה הקבלן שלי [יהודי חרדי יקר] חפר ובשגגה נפגע מהטרקטור בור ביוב של הבנין. הקבלן בנה מחדש את המעטפת של הבור כולל מכסה.
לאחר שנה מהסיפור [לפני מספר חודשים] החלה סתימה משמעותית בכניסה א' [אני גר בכניסה ג'] בבור הביוב. הוזמנו מספר אינסטלטורים וכולם ראו כמויות עצומות וחריגות ביותר של מגבונים בכל בור. עד כדי כך שבבורות לא היתה זרימה והמגבונים התקשו והיה צורך לשבור שכבה עבה מאוד של מגבונים ולהוציאם. אינסטלטור א' החל בעבודה ורוקן 4 בורות [עבןדה של 8 שעות] מתוך כ10 בורות. בשלב זה הוא התייאש ואמר שזו עבודה גדולה עליו. הבאנו איש מקצוע אחר הוא בדק וגילה שאין זרימה בחיפוש נרחב הוא הגיע לבור כמעט האחרון לפני הגלישה לבור שברחוב, וראה שהוא מלא במים ובאבנים ובכמות אדירה של מגבונים. בנוסף הוא ראה חתיה גדולה מאוד של בון. מתברר שזה הבור שבמהל הבניה שלי נפל חלק מהבור מהעבודה והקבלן לא הוציא את האבן. כמובן שהזעיקו אותי מיד. הקבלן שלי הגיע. בתחילה לא ניתן היה לראות כלום. הוא עבד במשך 8 שעות לשאוב מי ביוב בשביל שהעובד יוכל לרדת ולראות. כך עבד ארוכות והוציא את האבן הגדולה לאחר 15 שעות עובדה שוחרר הבור והסתימה.
הקבלן שלי טוען כך: ראשית מה שסתם את הבור זה לא האבן הגדולה משום שהיא עמדה באופן משופע בבור ונתנה למי הביוב מקום לזרום. שנית [!!] הוא זוכר היטיב שכאשר הבור נפל במהל הבניה הבור כבר היה מלא מים וסתום. ולכן הוא לא פינה את זה. הוא התקשר לאמת את הדבר למנהל עבודה שהיה לו אז בזמנו והלה אישר את הדברים. שלישית, אני ראיתי בהחלט שהיתה כמות של מגבונים ואבנים קטנות שסתמו את החור עד שהצליח לשחררו.
המחיר שהיינו צריכים לשלם לאינסטלטור היה כ5000 שח. הגעתי עם חלק מהשכנים להבנה ברורה שגם אם נאמר שהסתימה היתה בגלל האבנים עדיין הכמות של המגובנים וודאי היתה מאוד משמעותית ואחראית לפחות כשותפה ישירה לסתימה כך שוודאי חצי עליהם לשלם. וכך נעשה. כעת אני אמרתי לקבלן שישלם את החצי השני. אך הוא טוען שהוא לא חייב ראשית משום שהוא בטוח ב100 האחוזים שהסתימה כבר היתה והחלה לפני כן כפי שהוא טוען שהוא ראה את הבור מלא מלפני שנה וחצי, שנית הוא מלין על כך שהוא שילם 4000 שח על פתיחת הסתימה כאשר הוא עבד עם צוות כ15 שעות לשחרר את הבור הבעייתי.
כעת הדיון הינו אך ורק ביני לקבלן ומכיון שלקבלן ולי חשוב ההוגנות והיושר ובעיקר האחווה ורעות שישרור ביניינו , הצעתי לקבלן ללכת לדין תורה אך הוא אמר שאני ישאל רב וזה מוסכם עליו. לכן פונה אני אליכם לנסות לענות לי.
יישר כח עצום

תשובה:

שלום וברכה,

לא ניתן לחייב את הקבלן משני סיבות: א. הקבלן טוען בוודאות שהייתה סתימה בבור כבר לפני שעבד שם, וא"כ הוא לא גורם לסתימה. ויש רגל"ד שהוא צודק כיון שראו שיש הרבה מגבונים שסותמים.

ב. הקבלן שילם על הנזק שעשה – על האבן שהפיל לבור – במה שהביא את הצוות עבודה שלו ועבדו 15 שעות!, וכיון ששילם את חלקו לא ניתן לחייב אותו מעבר למה שלא עשה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל