לתרומות לחץ כאן

פרוזבול בערב השמיטה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לזכות במצוות הלוואה והלוויתי למס' אנשים כסף. אני צריכה לעשות פרוזבול ערב שנת השמיטה. האם בית הדין שלכם יכול לערוך עבורי את הפרוזבול?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין השביעית אינה משמטת אלא בסופה, כך פסקו הרמב"ם ושולחן ערוך בסימן סז, ולכן עיקר חובת הפרוזבול היא בסוף שנת השמיטה ולא בתחילתה. יש מהדרים כשיטת הרא"ש כן לעשות גם בתחילתה, אולם כדי שלא יטעו בין חומרא לעיקר הדין, הוחלט כאן באתר שלא לעשות אצלנו פרוזבול השנה. אם תרצי להחמיר בכך השנה, תפני לגבאי המסור אצלכם, שיסייע לך בזה.

בהצלחה רבה ושנה מבורכת.

נ.ב.

וז"ל החת"ס [הובא בפת"ש שם ס"ק ה] חו"מ סימן נ' אודות תלמיד אחד שרצה לעשות פרוזבול בסוף שנה שישית, כי חשש לדעת העיטור והרא"ש והטור דאין כותבין פרוזבול משנכנסה שנת שביעית. והשיב לו, אנא עובדא ידענא שמורי ורבי החסיד זצ"ל מסר דבריו לפני וחד דעימי בסוף שנת תקמ"ד הנכנס לתקמ"ה דהיינו סוף שמיטה, וידענא שלא עשה פרוזבול בסוף תקמ"ג, כי לא זזה ידי מתוך ידו ממש לידע כל דרכיו כו'…. וכותבין פרוזבול בתוך שנה השביעית, והכי הלכתא, והאריך עוד בזה, ומסיים דמעיקר הדין אין לחוש כלל, ומ"מ אם נפשו איותה ויעש אין מזחיחין אותו, ואין כאן משום יוהרא…

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שבוע טוב.

    האם הלווה יכול לטעון "קים לי" כהרא"ש או כל טענה אחרת, ובכך יפטור את עצמו מהחוב שהוא חייב לי, כיון שלא עשיתי פרוזבול בערב השמיטה?

  2. הרא"ש לא חולק על כך שהשביעית משמטת רק בסופה ולא בתחילתה, אלא שכותב שהגם שהחוב קיים יש איסור ליגוש את הלווה בלי פרוזבול בתחילתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל