שאלה:
בס"ד
שלום,
האם תפילת מנחה כאשר הציבור מתפלל ערבית פלג, נחשבת לתפילה במניין?
בתודה ובברכה
תשובה:
שלום רב
במשנה ברורה בסי' צ ס"ק ל כתב, שכאשר הציבור מתפללים מוסף, המתפלל עמהם שחרית נחשב מתפלל בציבור, אולם בשו"ת חבצלת השרון בי' ב הסביר את דברי הצל"ח שהוא מקור דין זה, שאין זו תפילה בציבור ממש, אלא הוא נחשב כמי שמתפלל בשעה שהציבור מתפללים [ראה שו"ע שם על חילוק זה], וכ"כ החזון איש כמובא בס' ארחות רבינו ח"א סי' נא. ולכאורה נראה שכך הוא גם בנדון שלך, אף יש מעט מקום לחלק ולומר שכאן שמדובר באותה תפילה ממש עדיף יותר.
וע"ע משנה ברורה סי' רלו ס"ק יא.
אמנם בתשובות והנהגות ח"ד סי' לא הובא בשם הגר"ח מבריסק שסבר שהיא תפילה בציבור ממש, ויש שסמכו על דבריו.
האם אין בעיה אחרת? דהיינו שהציבור שמתפללים מעריב הם בעצם עושים את זה לילה ואיך יוכל היחיד להתפלל "איתם" מנחה של היום הקודם מבחינת הציבור?
לא הבנתי את הבעיה. אם כוונתך שאינו מצטרף למנין זה תלוי בהנ"ל ואכן אין לסמוך עליו כעשירי.
גם עם יש מנין גדול מלבדו. עצם הדבר שהם מתפללים ערבית יום ב' לא אוסר עליו להתפלל איתם מנחה יום א'?
אינני רואה הבדל בין אם אלו תפילות שונות או ימים שונים.
השאר תגובה