לתרומות לחץ כאן

שליח ציבור כופל את התיבה אמת?

שאלה:

שלום לרב. א-שמתי לב שהשץ מסיים השם אלוקיכם אמת בקול רם ואינו כופל.האם עלי לכפול לעצמי? ב-שץ שמסיים בחזרה רופא חולה עמו ישראל ולא חולי עמו ישראל-האם אפשר לענות אמן ? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש מחלוקת הפוסקים האם הש"ץ כופל את התיבה אמת או לא, ואדרבה, מנין רמ"ח הוא דוקא כשאינו כופל. ואני מעתיק לך מדברי המשנה ברורה סימן סא ס"ק ח:

"בספר עשרה מאמרות כתב שהש"ץ לא יסיים בלחש בתיבת אמת כ"א כשחוזר ואומר בקול רם ובזה ימצא החשבון רמ"ח דאל"ה יהיה רמ"ט. אך המנהג כהשו"ע שיש לומר גם בפעם הראשון אמת שלא להפריד ביניהם ואמת השני אינו מן המנין אלא ברכת אמת ויציב היא כ"כ הפמ"ג והגר"א כתב שהעיקר כהעשרה מאמרות".

גם אם הש"ץ אינו מדקדק בהיגוי וזה נשמע לך חולה ולא חולי, זה בסדר גמור, אי דקדוק בהגייה אינו פוסל את הברכה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. 1. כוונתי היתה שברור שהחזן כפל את שאר המילים, רק את המילה אמת הוא לא כפל, ובזה נהג כהרבה פוסקים וזה מצויין ואין צורך לכפול לבד. אם לא כפל כלל, אשכנזים סומכים על הט"ו וואין ויחיד אינו כופל, ולפי האר"י גם יחיד כופל.
    2. הבנתי ואמרתי שכיון שזו אינה כוונתו אלא שלא דקדק בהיגוי זה לא מעכב.

  2. יישר כח לשואל הנכבד על העלאת הנושא. הזכרת לי נשכחות. את שאלתי שהייתה דומה.
    כשהחזן לא מדגיש את האותיות. נשמע שאומר "המחסיר שכינתו לציון" רח"ל.

  3. אחר בקשת המחילה, ילמדנו רבינו. תורה היא וללמוד אני צריך. בדוגמה של "מתערב", לא די בכך שזה שינוי משמעות אלא גם קללה. ויותר מכך, בדוגמה של ר' חנוך – וביתר שאת, יתקטל, שזה ממש לא רק שינוי משמעות אלא מחרף ומגדף, איך ניתן לענות על זה אמן?

  4. כיון שכוונתו ברורה ופשוטה, ומצוי שאדם מסרס מעט את המילים, אין צורך לדקדק האם ניתן לפרש דבריו אחרת באיזו שהיא צורה. בפוסקים הובא שבימים נוראים יש הקפדה מיוחדת בענין זה ומשמע ומבואר בפוסקים שבשאר ימות השנה הקלו. על כן אמרו שבימים נוראים יקפיד כשאומר וכתוב לחיים טובים, שלא יאמר את הל' בפת"ח, שאז נשמע חלילה – לא חיים, היפך רצונו וכוונתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל